Kommunal politik

Vänsterpartiet kritiskt till Lindåsa upphandling

Vid omsorgsnämndens sammanträde torsdagen den 26:e augusti valde den borgerliga majoriteten att bifalla ett förslag om direktupphandling av verksamheten på Lindåsa i ytterligare 3 år. Vänsterpartiet är starkt kritiska till detta beslut, som dels tydligt bryter mot de regler som finns kring upphandling av privat verksamhet, dels innebär att kommunen måste betala extrakostnader till en privat stiftelse när det finns fullgoda möjligheter att anordna motsvarande platser i kommunal regi. De 2,5 miljoner om året som blir extrakostnaden för att ha ett privat vårdhem i kommunen kommer ofrånkomligen att behöva tas från någon annan del av omsorgsnämndens verksamhet.

Vänsterpartiet lämnade en protokollsanteckning i ärendet med följande innehåll.

Protokollsanteckning

Omsorgsnämnden 100826

Ärende 8: Upphandling av 36 platser vård- och omsorgsboende för dementa

Från tillskyndarna av privatisering och entreprenadupphandling av offentlig finansierad verksamhet hörs ofta argument i stil med att konkurrens leder till lägre priser och högre effektivitet. Vänsterpartiet å sin sida menar att privatiseringar leder till mindre demokratiskt inflytande och fragmentisering av verksamheten.

Så mycket tydligare än i nu föreliggande ärende kan det knappast bli. Istället för en offentlig verksamhet med rimligt pris och tydlig insyn får vi nu ett privat alternativ som ligger drygt 10 % över kommunens egen kostnad och hemligstämplade handlingar som gör att ingen offentlig debatt går att föra i ärendet. Det har till och med gått så långt att inte ens dagordningspunkten finns med i de handlingar som allmänhet och media kunnat ta del av.

Priset för att behålla ett privat alternativ är i pengar drygt 2,5 miljoner om året, vad kostnaden är för öppenheten och insynen i kommunen är för närvarande omöjligt att överskåda.

Slutligen vill jag understryka att jag inför detta beslut har försökt informera om de brott mot LOU som nämnden riskerar att begå genom detta beslut. Vid ett eventuellt överklagande är risken väldigt stor att nämnden skulle förlora. Dessa påpekanden har bara lagts till handlingarna utan åtgärd.

Kristianstad den 26:e augusti 2010

För Vänsterpartiet