Kommunal politik

Upphandling med ett anbud är en travesti på konkurrens.

Vid torsdagens sammanträde med omsorgsnämnden var ärendet om upphandling av vård och omsorg för personer med demens uppe till beslut. När anbudstiden hade gått ut visade det sig att kommunen endast fått in ett enda anbud. Ett anbud som uppfyllda de direkta krav som nämnden ställt i underlaget, men också ett anbud som krävde den högsta möjliga ersättning som kommunen ansåg sig ha möjlighet att betala. Omsorgsnämnden hade därmed ingen möjlighet att vare sig diskutera alternativa utförare eller väga pris mot kvalité, utan hade bara att acceptera det enda anbud som inkommit.

–         Det är ingen hemlighet att vi är tveksamma till alla typer av upphandlingar, men med ett enda anbud som till på köpet ligger på högsta möjliga kostnad är detta ju en travesti på allt vad de borgerliga partierna hävdar är fördelen med privatiseringar, säger Mikael Persson, ersättare för Vänsterpartiet i omsorgsnämnden.

I Vänsterpartiets styrelse funderar man nu på hur man skall agera vidare med frågan. Trots partiets principiella inställning till frågan om entreprenadutsättning av kommunal verksamhet, är man angelägen om att de upphandlingar som sker genomförs på ett rimligt sätt. Den nuvarande monopolställningen för vissa utförare måste brytas och anbudsunderlagen måste utformas på ett så att man kan förvänta sig att få in mer än ett anbud.

–         Allra helst ser jag givetvis att driften sker i egen regi men ett absolut anständighetskrav i fortsättningen är att det skrivs anbudsunderlag som man bedömer kan leda till mer än ett anbud. Den nuvarande situationen kan inte betecknas som något annat än ett privat monopol, vilket jag hoppas alla partier i fullmäktige är motståndare till, säger Ruzica Stanojevic, Vänsterpartiets gruppledare i Kristianstad kommunfullmäktige.

Ytterligare information:

Mikael Persson, ersättare omsorgsnämnden (v)

Ruzica Stanojevic, gruppledare kommunfullmäktige (v)

Protokollsanteckning

Omsorgsnämnden 070301

Ärende 13: Upphandling av boende med vård och omsorg för personer med demenssjukdomar

Från tillskyndarna av privatisering och entreprenadupphandling av offentlig finansierad verksamhet hörs ofta argument i stil med att konkurrens leder till lägre priser och högre effektivitet. Vänsterpartiet å sin sida menar att denna privatisering leder till mindre demokratiskt inflytande och fragmentisering av verksamheten.

Oavsett inställning i denna grundfråga måste resultatet av upphandlingen av vård och omsorg för personer med demenssjukdomar ses som problematiskt. Att på en upphandling värd över 18 miljoner om året endast få in ett anbud visar på ett allvarligt systemfel.

Det finns ingen anledning att betvivla anbudsgivarens kompetens och vilja att bedriva en god vård och ett värdigt omhändertagande. Men tyvärr går detta inte att läsa ut av beslutsunderlaget då det ringa antalet anbud lett till att någon utvärdering av anbud ej gjorts, utöver att alla skall-krav har blivit bekräftade. En av de få saker som med all tydlighet framgår är att anbudspriset ligger exakt på det maximibelopp som anges i underlaget, något som antyder att man från anbudsgivarens sida knappast var rädd för konkurrerande anbud.

Sammantaget är upphandlingen gjord, anbud har kommit in i tid samt uppfyller ställda skall-krav, så i sak går det inte att ha någon annan uppfattning än att anta anbudet.

För framtiden och med respekt för användningen av skattebetalarnas pengar, är det angeläget med ett annat agerande. Skall man tvunget envisas med entreprenad och privatdrift, så måste åtminstone anbudsunderlagen vara sådana att man kan förvänta sig mer än ett anbud. Men från Vänsterpartiets sida menar vi att en klokare lösning är drift i egen regi, som medger både större demokratisk insyn och en betydligt bättre kontroll på både kostnader och verksamhet.

Kristianstad den 1 mars 2007

För Vänsterpartiet