Kommunal politik

Privatiseringens pris

Vänsterpartiets Mikael Persson och Socialdemokraternas Marianne Eriksson kritiserar i en gemensam insändare i Kristianstadsbladet den 30/8 den borgerliga majoriteten för sitt agerande kring upphandlingen av demensplatser på Lindåsa. De menar att upphandlingen inte följt de lagar och regler som finns och dessutom blir 2,5 miljoner dyrare än samma verksamhet i offentlig regi, pengar som kommer att behöva tas från annan verksamhet inom omsorgsnämnden. Priset för ett privat demensboende blir helt enkelt sämre kvalité på annan omsorgsverksamhet i kommunen.

Majoriteten i Omsorgsnämnden fattade i torsdags ett beslut på minst sagt märkliga grunder.

Omsorgsnämnden hade att besluta om att teckna ett nytt avtal gällande 36 platser vård-och omsorgsboende för personer med demenssjukdom. De 36 platser som idag drivs av Stiftelsen Lindåsa och vars avtal upphör den 31/12 2010 har varit ute på upphandling under våren. Stiftelsen Lindåsa har under ett par år aviserat att man av ekonomiska skäl har svårt att driva denna verksamhet. Detta har varit känt för majoriteten och borde ha lett till att man haft en alternativ lösning. Flytta upp och konstatera att man borde agerat tidigare. I underlaget för upphandling fanns angivet ett högsta dygnspris som ligger på en nivå som motsvarar den kommunen har för motsvarande boende. Inga anbud kom in. Omsorgsförvaltningen tillskriver då Stiftelsen Lindåsa och ställer frågan vad man begär i ersättning för fortsatt drift denna gång utan att ge något som helst tak för kostnaderna. Svaret blev att man begär ett högre pris.

Majoriteten väljer att besluta i ärendet trots att oppositionen påtalar att hanteringen inte skett på ett korrekt sätt enligt LOU eftersom förutsättningarna i underlaget förändrats. Till saken hör också att man inte tillskrivit någon annan möjlig anordnare utan Lindåsa är de enda som får möjlighet att lämna bud utan tak. Punkten fanns inte heller med på den dagordning som var tillgänglig för allmänhet och press utan bara i en separat bilaga som skickades till nämndens ledamöter och ersättare. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tar avstånd från denna hantering och menar på att man måste ha något större respekt för de lagar och regler som styr nämndens verksamhet. Avtal kommer nu att tecknas med Stiftelsen Lindåsa som innebär en ökad kostnad på 2,6 miljoner kronor om året för omsorgsförvaltningen, vilket innebär en kostnadsökning som ligger drygt 10 % över kommunens egen kostnad i sina verksamheter. Denna ökade kostnad innebär att den offentligt drivna äldreomsorgen måste dra ned med motsvarande summa, vilket riskerar att drabba något annat boende i form av sparbeting och indragningar.

Beslutet som fattats visar tydligt på att privatisering och entreprenadupphandling av offentlig finansierad verksamhet, så kallad konkurrensutsättning, inte leder till lägre priser utan högre, och att kontinuitet och trygghet för de boende riskerar att sättas ur spel. Därutöver leder det till oro för berörda och mindre demokratiskt inflytande genom öppenhet och insyn. Vi anser att i upphandlingar, som i det här fallet berör människor som är i stort behov av hjälp, är det ett absolut krav att det finns en framförhållning från politiken i hur man löser situationen om man inte får några anbud.

Majoritetens hantering av ärendet visar på ett oansvar mot de boende, personal, övrig offentlig verksamhet och mot medborgarnas skattemedel.

Marianne Eriksson, socialdemokraterna

Mikael Persson, vänsterpartiet