Arbete

Vi behöver anställa fler

Ruzica Stanojevic, Vänsterpartiets gruppledare i Kristianstad kommunfullmäktige och kandidat till riksdagen, krävde i måndagens Kristianstadsblad en rejäl satsning på jobb inom offentlig sektor.

Trots moderatledaren Fredrik Reinfeldts ”makeover” har den borgerliga alliansen samma gamla politik för ”tillväxt” och jobb. Den bygger fortfarande på sänkta skatter, sänkta löner och avregleringar. Alltså, ingenting är nytt förutom deras sminkade retorik. Valfrihet, mångfald och effektivitet är som vanligt nyckelorden i deras privatiseringsmantra. Låt oss komma ihåg erfarenheterna från början av 1990-talet och hur det gick när de borgerliga skulle skapa tillväxt. Effekterna av deras experiment lever vi fortfarande med. Flera utvärderingar sedan mitten av 1990-talet visar att priser för tjänsterna på den avreglerade marknaden har stigit, som el, tågtransporter och post. På bostadsmarknaden har hyrorna hos privatvärdarna höjts två till tre gånger så mycket som i jämförbara, kommunala bostäder.

Även i kommunerna har det visat sig att entreprenader inte är billigare än offentlig verksamhet. Oftast finns det ingen konkurrens i verkligheten och priserna stiger snabbare i kommuner med en högre grad av privat drift. Att borgarnas privatiseringsexperiment kostar skjortan har vi sett på nära håll i Region Skåne. Under förra mandatperioden i Region Skåne, när de borgerliga styrde, gick vi med rekordunderskott på 1,7 miljarder kronor. Det enda som ökar i takt med privatiseringarna är fokuseringen på ekonomisk vinst. Den heliga ”valfriheten” har inte infriat löften om bättre service för medborgarna. Antal klagomål, inom bland annat post- och telekommunikationer, har ökat markant enligt Konsumentverket. Stormen Gudrun i södra Sverige har visat på brister i underhållet av elnätet och hur det drabbade konsumenterna.

I den kommunala servicen som drivs på entreprenad, som till exempel äldreboenden, har den största jämförande kvalitetsundersökning som genomförts hittills av Stockholms stad visat att privata boenden får sämre omdöme i 59 av 59 ställda frågor. Enligt brukarna har kvaliteten försämrats i de privata boendena, framförallt vad gäller frågor om respekt för de boende, tid personalen har för den enskilde, matkvaliteten etcetera. I genomsnitt har privata äldreboenden 15 procent lägre personaltäthet än offentliga. Även inom kollektivtrafiken och färdtjänsten ser vi brister i de upphandlade tjänsterna. Framförallt brister det i bemötande. Detta är bara några exempel på att valfrihet ofta innebär privata aktörer som enbart har vinstintresse i fokus och som inte är beredda att satsa på långsiktighet och kvalitet.

Privatiseringar, utförsäljningar resulterade i arbetslöshet, nedskärningar och sänkta löner i den offentliga sektorn, samt sämre och dyrare service. Det finns säkert många som fortfarande kommer ihåg hur de tvingades gå ner i lön eller hur man inom den offentliga sektorn fick dra åt svångremmen för att spara sig ur krisen. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) har drygt 300 000 offentliga arbeten försvunnit sedan 1991, främst till följd av privatiseringar och rationaliseringar. De arbetena har inte kommit tillbaka trots det goda ekonomiska läget och vi tror inte heller att de kommer att göra det bara så där. Till skillnad från statsminister Göran Persson (s) litar vi inte på företagens goda vilja, för det har visat sig att arbetslösheten inte sjunker i takt med allt högre aktieutdelningar. Vi förlitar oss inte heller på plusjobben.

Erfarenheterna världen över har visat ett klart samband mellan en välfungerande och utbyggd offentlig sektor som motor för tillväxt och välfärd. Därför kräver vänsterpartiet 200 000 nya riktiga jobb i offentlig sektor. Detta är långt ifrån tillräckligt, men är ett seriöst försök till en upprustning och förbättring av kvaliteten inom bland annat skola, vård och omsorg. För Kristianstads del skulle det innebära 900 nya arbetstillfällen. Det är dags att våga sätta upp mål för nästa mandatperiod. Vårt mål är full sysselsättning och ett tryggt arbete för varje Kristianstadsbo som orkar och kan arbeta.

Ruzica Stanojevic