Internationell solidaritet

Slaget om flyktingpolitiken är ännu inte förlorat

Idag avslog socialdemokraterna och moderaterna i socialförsäkringsutskottet slutgiltigt det förslag om flyktingamnesti, som fem riksdagspartier (v, mp, kd, c och fp) gemensamt lagt fram. Därmed verkar den gamla järnaxeln behålla sitt grepp om svensk flyktingpolitik. Ett tungt moraliskt ansvar vilar härmed på Göran Persson och Fredrik Reinfeldt och deras partier.Amnestiförslaget handlar om att ge uppehållstillstånd till dem som, på grund av den hittills rättsosäkra och inhumana asylprocessen, väntat i flera år på beslut. Det handlar om att ge uppehållstillstånd till personer, som på grund av bristerna i asylprocessen levt gömda under konstant hot om att bli utslängda ur landet.

De djupt inhumana konsekvenser av den bristande asylprocessen, inte minst i ljuset av situationen med de apatiska barnen, är skäl nog för att genomföra en flyktingamnesti. En amnesti skulle dessutom ge den nya instansordningen nödvändiga förutsättningar att starta utan att riskera att haverera redan från start på grund av höga ärendebalanser.

För oss återstår nu tre vägar vidare:

– Att vädja till enskilda socialdemokrater och moderater i riksdagen, så att de mot sina partilinjer röstar för amnestiförslaget den 14 september. Nu är sanningens minut inne för MUF och SSU att visa styrka i flyktingfrågorna och påverka sina moderpartier.

– Att med all kraft delta och mobilisera i den massiva rörelse som nu trappas upp, med landsomfattande manifestationer och demonstrationer den 10 september, inför och i anslutning till riksdagens beslut.

– Att på samma sätt, som i frågan om Utlänningsnämndens nedläggning, använda budgetförhandlingarna till att driva igenom förslaget om amnesti.

För vänsterpartiet är frågan om amnesti mycket viktig och vi ser det som en av våra mest prioriterade uppgifter att driva igenom förslaget. Slaget är ännu inte förlorat.