Vänsterpartiet i Kristianstad

Att vilja utplåna oliktänkande är fascism

I lördagens Kristianstadsblad hade Vänsterpartiet Kristianstads ordförande Linda Nilsson, tillsammand med prästen John Nilsson, en insändare på ämnet ”Att vilja utplåna oliktänkande är fascism”. Tyvärr verkar insändaren aldrig ha kommit upp på Kristianstadsbladets egen hemsida men den går däremot att läsa här i sin helhet.

Till Jean Dahlkvist

I Kristianstadsbladet fre 5:e oktober oroar du dig över den förda flyktingpolitiken, hur alla hitkomna analfabeter ska få jobb. Vi antar att du håller med om att det även finns icke-svenskfödda som faktiskt kan läsa och skriva.
Du refererar i din insändare till Sveriges ”okontrollerade” flyktingpolitik. Du anser med andra ord att Sverige är ett så inkompetent land att vi totalt tappat kontrollen över vår flyktingpolitik? Eftersom du ondgör dig över analfabeter så får man anta att dessa inte är önskvärda i ett ”kontrollerat” Sverige. Kanske inte heller lågutbildade eftersom det ”tar betydligt längre tid att få ut dem i arbete”? Så vem faller inom ramen för en ”kontrollerad” flyktingpolitik? Ligger det inte lite i sakens natur att man som flykting flyr för att man är tvungen? Betyder ”kontrollerad” flyktingpolitik att vi tar gärna emot rika, högutbildade människor som vi kan ha nytta av omedelbart, men fattiga och lågutbildade göre sig icke besvär?

Vidare hotar du med horribla konsekvenser om Sverige fortsätter på den inslagna flyktingpolitiska linjen, att det föreligger en stor risk att få fler vansinnesdåd a la Breivik och Mangs. Menar du att gemene svensk resonerar på detta sätt? ”Oj vad många invandrare. Jag tror jag ska gå ut och skjuta lite.” Du hävdar att om denna ”okontrollerade” flyktingpolitik fortgår är risken att fler svenskar kommer att skjuta vilt omkring sig!? Sådana makabra dåd och människofientliga influenser har för övrigt ingenting med invandring att göra. De beror på att åsikter, som bl.a. du ger uttryck för, legitimeras och normaliseras och på att ingen reagerar när vansinnesvåld beskrivs som en logisk konsekvens av ett mångkulturellt samhälle.

Man måste akta sig för att så lättvindigt dra ogrundade konsekvenser. Den ideologi Breivik bekänner sig till är inte bara främlingsfientlighet, det är renodlad fascism.

Breivik vände sig inte bara mot invandrare. Han vände sig mot alla som är för alla människors lika värde. Att vilja utplåna alla oliktänkande människor är fascism. Att anta att detta fenomen ligger latent i varje svensk är en grov förolämpning mot hela folket.

Slutligen skriver du att du representerar den lilla människan. Vem har gett dig mandat att göra det? Den andel ”lilla människan” som du representerar är inte så stor som du vill påskina. De allra flesta människor i Sverige har en mycket mera humanistisk människosyn än så och tur är väl det.
Linda Nilsson, ordförande Vänsterpartiet Kristianstad
John K. Nilsson, präst i Svenska kyrkan