Kommunal politik

Rapport från nämnden för Arbete och Välfärd 28/2 2019

Kristianstad

Rapport från Arbete och välfärds sammanträde 2019-02-28

Drog- och Brottsförebyggande rådet/social hållbarhet frånvarande:

Ett arbete görs för att ta fram en lägesbild kring barn och ungdomar med fokus på socioekonomiska faktorer. Det ska även tas fram ett förslag på hur sociala insatsgrupper ska organiseras lokalt, utifrån Rikspolisstyrelsens metodstöd.

Statliga stödet från Tillväxtverket har fördelats för 2018 och den har skett enligt följande:

• Arbetsmarknadsinsatser – C4 Teknik/Hälsoträdgården 800 tkr
  • Bosociala insatser – 1500 tkr (HSB, ABK)
  • Fokusskolor – 3 500 tkr
  • Civilsamhälle, demokrati – 2 400 tkr (Urbana hembygdsgården,Råd m.m. , Kompis Sverige, föreningar mm
  • Brottsförebyggande insatser – 2 600 tkr (Coacher, Fryshuset, ordningsvakter, trygghetskameror mm).

Det råder fortfarande stor oklarhet kring medel för 2019 och framåt.

Skolfam 2019 i Kristianstad

Barn och utbildningsförvaltningen skall arbeta med 22 familjehemsplacerade barns skolgång i Kristianstads kommun och den bygger på aktuell forskning  …

Både svenska och internationella studier visar att barn som är familjehemsplacerade lämnar skolan med betydligt sämre betyg än sina jämnåriga. Forskningen visar också att familjehemsplacerade barn underpresterar i förhållande till sin kapacitet.

Kristianstad kommun valde att starta en hel tema skolfam.

Redovisning angående nattjouren ( härbärget) i Kristianstad:

Förvaltningens bedömning är att Stadsmissionen har en väl fungerande verksamhet. Det bedöms inte finnas behov av ytterligare åtgärder. Verksamhetschef Peter Sonsjö och Sara Larson var på plats och redovisade om situationen i nattjouren. Verksamhetschefen hävdar att det är en väl fungerande plats  och trygg för folk som tar sig dit. Enligt statistiken är det 12 st platser samt ökat till ytterligare två platser i januari månad. Statistiken visade att det finns garanterat platser till hemlösa.

Manal Nasif