Brev från Jonas Sjöstedt

Hej,
I fredags lyfte Vänsterpartiet frågan om att utlysa nödläge för klimatet. Klimatfrågan är akut och det behövs en radikal politik för att lyckas vända utvecklingen. Att förklara nödläge för klimatet förpliktigar oss och alla andra partier att agera.

Vänsterpartiet är det enda partiet i Sverige som inser och anser att vi inte kan ha ett överflöd för vissa och brist för andra. Samhället måste bli jämlikt för att kunna bli hållbart. Endast så kan vi få ett brett folkligt stöd för att fasa ut fossilindustrin och annan klimatskadlig verksamhet.

Det är begripligt att människor som behöver bilen i sitt dagliga liv känner oro för hur det ska bli för dem. Vad som behövs är en politik som törs föra fram en skattepolitik där de rika som, hoppar in i bilen för att hämta sushin eller svänga förbi golfbanan, men som inte berörs oavsett hur dyr bensinen blir, att de ska bidra med mer till vårt gemensamma.

Det går bara att fasa ut fossilindustrin om vi bryr oss om hur det påverkar vanligt folk. Om kolgruvorna ska stängas måste det satsas pengar på nya jobb och utbildning för dem som drabbas. Om den som inte bor i storstan ska kunna ställa bilen måste kollektivtrafiken fungera, om folk ska minska sitt flygande måste tågen gå oftare, till fler platser och vara billigare. Det går bara att göra om vi ser till att de som har de som släpper ut mest, de som har de största förmögenheterna och tjänar mycket pengar på kapital bidrar mer.

Nu är det två veckor kvar till valet. Var med och se till att det här blir vänsterns val. Berätta vilka parti du röstar på och varför.

Jonas

Ps. Engagera dig gärna i valrörelsen. Gå med i Nu vinner vi valet-gruppen på Facebook.