Kommunal politik

Rapport från Kommunstyrelsen 20/3 2019

Rapport från kommunstyrelsen 20:e mars

Dagens kommunstyrelsemöte var det mest produktiva sedan jag blev invald. På den positiva sidan fanns förslag om grönplan respektive trafikplan för kommunen. Även om det finns en del att vara kritisk mot är de båda planerna i grund och botten väldigt bra.

I grönplanen talas om behovet av både stora strövområden såväl som mindre grönytor nära. Planen pratar också om biologisk mångfald och har tankar kring att sluta skapa oändliga nyklippta gräsmattor för att istället låtar delar växa upp och bli blommande äng som inte ser lika prydlig ut, men som är oändligt mycket mer intressant att vistas på.

Trafikplanen slår tydligt fast att målsättningen är att få fler att gå, cykla och åka kollektivt, medan färre skall ta bilen. Det finns också en ambitiös plan för att bygga ut kommunens cykelbanor och titta noggrannare på hur skolbarn tar sig till skolan.

Det jag i huvudsak var kritisk mot var det sedvanliga fokuset på snabb kollektivtrafik, som tyvärr brukar innebära att bilburna män skall lockas över att åka snabba bussar på bekostnad av yngre och äldre som inte har behovet av hastighet, men däremot av hållplatser nära där de bor och dit de skall.

Sen kommer för båda planerna givetvis den springande punkten vara om de styrande borgerliga partierna är beredda att lägga in de pengar som finns, eller om det hela kommer att sluta som en vacker hyllvärmare.

Åhus hamn var också på plats och redovisade sin verksamhet. De är ett bolag som ägs tillsammans av kommunen och de 7 största bolagen som använder hamnen. De har idag 23 anställda med en omsättning på 65 milj omsättning där de huvudsakliga transporterna rör vodka och gips. I grund och botten målade de upp en ganska positiv bild, där det stora problemet är järnvägen som just nu inte alls används, de hoppas kunna locka fler transporter på räls men är också lite rädda för att spåren läggs ner om ingen alls vill använda dem.

Avslutningsvis hanterades ett antal ärenden av ekonomisk art.

Bokslutet för 2018 är klart och visar på en vinst för själva kommunen på 109 miljoner och därtill har de kommunala bolagen gått med ytterligare 84 miljoner i vinst.

Arbete och välfärdsnämnden flaggar redan nu för att de får problem att hålla årets budget, då de har betydligt mycket högre kostnader kring försörjningsstöd och för arbetet med våld i nära relationer.

De första diskussionerna om budget 2020 lyftes och som vanligt hävdar ekonomiavdelningen att det inte finns pengar till något, utan alla måste spara. Det flesta av oss verkar ha hört det så ofta att ingen reagerade märkbart på domedagsprofetiorna.

I samma anda diskuterades också ansvaret för bygget av det nya badhuset, där regeringens nya skatteregler ställer till med vissa bekymmer.

En ny lagstiftning kring begränsningar i aktiebolags avdragsrätt för lån gör att lösningen med ett av ABK’s dotterbolag som byggherre blir cirka 1 miljoner kronor dyrare per år än att kommunen själv bygger. Beslutet i denna del blev det enda rimliga, att projektet rullar på i samma banor, men att kommunen blev formell byggherre, vilket gör att miljonen i extra driftskostnader försvinner.

190320 reservation detaljplan Öllsjö 56_1

190320 reservation Grönplan Kristianstads kommun