Kommunal politik

Rapport från omsorgsnämnden 14/2

Omsorgsnämndens februarimöte startade med utbildning för den nya nämnden.

Medicinsk ansvarig sjuksköterska (MAS) samt medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) inledde och presenterade sina verksamheter .

Därefter informerade myndighetsenheten , d.v.s. Bostadsanpassningsavd,  Biståndsavt.avd. LSS samt Assistansverksamheten om sina verksamheter.

HR-chefen informerade och påtalade nämndens arbetsgivaransvar.

Ekonomiavd. som får ny chef i mars, informerade om avgifter inom omsorgen.

Årsredovisning för 2018 gjordes.

Därefter klubbades ordning samt ledamöter för omsorgens Särskilda utskott.
(Särskilda utskottet består av 5 ledamöter och 2 ersättare och har beslutsrätt enligt gällande delegationsordning. Därutöver berednings – och informationsorgan i ärenden inför nämnd där så behövs .)

Övriga beslutsärenden :

  • Godkännande av den årliga uppföljningen av systematiskt arbetsmiljöarbete.
    (SAM visar, som alltid, behov av kontinuerlig utbildning/ information om risker och bedömningar.)
  • 2018 ingick medarbetarenkäten, som görs vartannat år.
    (Medarbetarenkäten resultat visar bl.a. brister i förankring av  Visioner och mål samt möjlighet till återhämtning.)
  • Justering av riktlinjer för avgiftshandläggning, tv-avgift togs bort.
  • Ny lokalisering för mötesplats i Näsby.
    (Mötesplatsen i Näsby ska ligga i anslutning till köket, på det som ska bli Hjärtebackens förskola.)

Vi fick också ta del av bokslutet för 2018.
(Driftbudgetens resultat blev – 6,7 miljoner dvs. 0,42 % av nettobudgeten.)

Nästa nämnd : 14 mars 2019.

Eva Nilsson

Dela den här sidan:

Kopiera länk