Kommunal politik

RÄTT LÖN – BYT KÖN!

Stå upp mot de blågula talibanerna!

Idag 8/3, på den Internationella Kvinnodagen, har Vänsterpartiets ledamöter i Kristianstads kommunfullmäktige demonstrerat mot könsorättvisor och den patriarkala maktordningen som präglar kommunalpolitiken.

”Vi ser att utbildningsinsatser inte hjälper, kvinnor arbetar fortfarande deltid, har sämre lön och sämre service, samtidigt som majoriteten, med Bengt Gustafson i spetsen, har fullständigt kapitulerat och vägrar prata jämställdhet. Man har till och med strukit den från kommunstyrelsens agenda. Det sorgliga är att det fortgår med miljöpartiets goda minne.

Istället för insatser för att bryta ojämställdheten talar man återigen om kompetens. Därför valde vi att skaffa ”rätt kompetens” på fullmäktigesammanträdet.”

Manifestationen fortsatte efter fullmäktige mötet utanför Domus där även Ung Vänster slöt upp och hjälpte till att dela mustascher till alla kvinnor som kände att de behövde lite extra ”kompetens”. I samband med manifestationen hölls också en frågesport om jämställdhet.

För mer info kontakta:

Ruzica Stanojevic