Jämlikhet

Internationella Kvinnodagen

Ruzica Stanojevic, Vänsterpartiets gruppledare i Kristianstads kommunfullmäktige, talade vid den manifestation som hade anordnats av ABF, Vänsterpartiet, Ung Vänster, SSU och Miljöpartiet. Har publiceras talet i sin helhet.

Idag på internationella kvinnodagen är jag arg! Jag är arg för att 50-talets ideal om hemmafruar och pigor är tillbaka!

De är tillbaka trots att ingen har lyckats förklara hur ett vårdnadsbidrag, som ökar beroendet av en man som huvudförsörjare, eller ett så kallat pigavdrag kan ha någonting med ökad jämställdhet att göra.

Jag är arg för att i dagens Sverige håller vi på att ersätta ord som feminism och jämställdhet med andra innebegrepp – valfrihet och livspussel! Det heter att den moderna svenska kvinnan inte kan vara förtyckt. Hon väljer själv att vara hemma. Hon är bättre lämpad att ta hand om barn och hemmet. För det sitter i hjärnan. Hon och hennes man löser sitt livspussel tillsammans inom kärnfamiljen. Till hennes nackdel.

·        Moderna svenska kvinnor förlorar i genomsnitt 304.000 kronor i inkomst de första tio åren efter att de fått barn, på grund av föräldraledighet och deltidsarbete medan männen förlorar ca 10.000 kronor.

·        2 % av moderna svenska föräldrar delar föräldraledigheten lika

·        46 % av alla kvinnor i Sverige har utsatts för våld av en man efter sin 15-årsdag

·        Idag har vi inte råd att garantera rätten till heltid för kvinnor, medan mäns rätt till heltid aldrig ifrågasätts!

·        Hela A-kasse avgiften betalas även av kvinnor som tvingas arbetar deltid.

·        Kvinnor tjänar fortfarande ca 83 % av vad män tjänar

Detta är inte värdigt en politik för 2000-talets Sverige.

Den nya regeringen drog tillbaka lagförslaget som skulle garantera rätten till heltid. Den nya regeringen drog tillbaka den nationella handlingsplanen för jämställda löner. Istället för gemensamma lösningar för alla får vi individuella lösningar för få!

Livspusslet är det fina ordet som den nya regeringen tar fram och som ska rädda oss från den ojämställda vardagen och patriarkatet.  Bara förra veckan, lagom till 8 mars, lade regeringen ett förslag om att använda våra gemensamma skattemedel till att subventionera barnflickor och städhjälp. Med våra pengar ska de lösa sitt livspussel. Med våra pengar ska högavlönade män kunna dra sig undan hushållsarbete och lämpa över städningen på andra kvinnor. Hemmafrun ersätts av tjänstefolk. Kvinnor ställs mot kvinnor. Du och jag och alla andra tvingas nu betala för vård av frisk man!

Kampen för jämställdhet skulle istället ta stora steg framåt om Reinfeldt och Hägglund tog sitt ansvar för disk, dammsugning, hämtning och lämning på dagis.

Jag är arg men jag är inte uppgiven!

Vi är här för att säga att är dags för ett rödgrönt feministiskt motstånd. Den borgerliga majoriteten har ingen trovärdighet i jämställdhetsfrågorna.  De vanliga kvinnornas problem lyser med sin frånvaro i femklöverns politiska agenda. Vi vet att stora sociala klyftor mellan olika kvinnor ger ingen jämställdhet, men solidaritet kvinnor emellan är ett bra första steg i kampen mot könsförtryck.

Istället för skattesänkningar kräver vi jämställda löner och rätten till heltid!

Istället för vårdnadsbidrag och överklassavdrag kräver vi fler anställda i skola och omsorg!

Istället för hårdare tag och fulla fängelser kräver vi rätten att försvara oss själva!

Istället för särlösningar och hemmafruidyll kräver vi solidarisk välfärd och jämställdhet nu!