Tågen måste fortsätta stanna i Vinslöv

Till vår stora förvåning föreslog Skånetrafiken i en tjänstemannarapport förra hösten att regionaltågen skall sluta stanna på några mindre orter runt om i Skåne, bland dessa Vinslöv. Utredningens huvudargument till den försämrade service för människor i glesbygden var att kortare restider skulle kunna locka nya resenärer till kollektivttrafiken och då fick man tyvärr offra någon på vägen. Ambitionen att få fler människor att resa kollektivt är i och för sig lovvärd men att priset för detta skulle vara att i princip kväva ett antal mindre orter såg vi och ser fortfarande som helt oacceptabelt.
För Vänsterpartiet som ett feministiskt parti har vi också oerhört svårt att acceptera att man inte någonstans i hela utredningen tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och hur det slår mot kvinnor, ungdomar och människor med funktionshinder. De som idag åker från Vinslöv till arbete eller studier i Hässleholm, Höör eller Kristianstad är huvudsakligen kvinnor och unga, medan de som idag kör bil till Malmö och Helsingborg i allt väsentligt är välbetalda män. Oavsett om det är syftet eller inte innebär förslaget att kvinnor och unga får betala priset när även männen skall lockas att åka kollektivt. Efter hårda protester från olika håll valde man att dra tillbaka huvuddelen av förslaget och även fortsättningsvis låta tågen stanna i Eslöv, Höör och Bjuv. Av någon för oss outgrundlig anledning valde man dock att hålla fast vid indragning i Vinslöv, med undantag för något enstaka tåg morgon och kväll, då resandet är ytterst begränsat. Man har också valt att byta argumentation. Nu handlar det inte längre om att locka fler människor till att åka kollektivt, utan indragningen i Vinslöv är en ren teknikalitet då det numera tar längre tid att vända tågen i Kristianstad.
Vi menar att oavsett anledning till förslaget har Skånetrafiken helt missförstått sitt ansvar som kollektivtrafik. Det handlar inte bara om att få kunder som kan betala för sig, det handlar om att möjliggöra för människor att bo, studera och arbeta där man själv väljer. Många människor väljer idag att bosätta sig utanför de större orterna av ett antal olika skäl, bl.a. billigare bostäder och ett mindre hektiskt tempo. Skall denna utveckling kunna fortsätta krävs det en fungerande kollektivtrafik som kör dit man behöver komma och stannar där man bor. Att nu börja hänvisa till rena teknikaliteter vid tågvändningar kan vi inte se som något annat än svepskäl, då den tidigare argumentationen helt enkelt inte håller.
Efter det möte vi anordnade i Vinslöv i början på veckan kan vi också konstatera att Vänsterpartiet och Vinslövsborna är överens, tågen måste stanna även i fortsättningen. Här finns en samstämmighet mellan byalag, lokalt näringsliv, studenter och boende. Tågstoppet är en förutsättning för att orten skall kunna utvecklas och leva.
Menar vi verkligen allvar med deviserna om en levande landsbygd och ett rundare Skåne så finns bara en sak att göra. Det är att kasta även de sista resterna av höstens utredning i papperskorgen och börja fundera på hur vi kan utveckla tågtrafiken i hela regionen, istället för att avveckla den.

Vilmer Andersen regionråd (v)
Per-Åke Purk, kommunstyrelsen Hässleholm (v)
Ruzica Stanojevic, kollektivtrafiknämnden (v)

Dela den här sidan:

Kopiera länk