Kommunal politik

Rapport från Barn- och utbildningsnämnden 5/2 2019

Då har vi avverkat det andra nämndsmötet under den här mandatperioden. Vi träffades för en heldag, där vi fick information från förvaltningen, blandat med gruppdiskussioner på förmiddagen och ett nämndsmöte på eftermiddagen.

Under förmiddagen talade förvaltningschef Kenth Olsson om hur förvaltningen är uppdelad, om antal barn och elever och antal personal som arbetar i förvaltningen.

Vi gick också igenom de olika styrdokument som reglerar arbetet i skolans värld och hur vilka delar som delegerats från politiken till förvaltningschef, och vad som sedan delegerats vidare. Gruppdiskussionerna var intressanta, där vi tillsammans med representanter från förvaltningen diskuterade hur vi som politiker förhåller oss i olika tänkta och högst realistiska scenarier.

Nämndsmötet på eftermiddagen inleddes med information om projektet Näktergalen, där högskolestuderande fungerar som vänner/mentorer till elever på mellanstadiet.

Beslut i nämnden var följande: placering av baracker vid Hammars skola och en nybyggnation av en förskola, Hjärtebackens förskola, på Gamlegården, något som vi också kunnat läsa om i Kristianstadsbladet.

Karin Feldt