Kommunal politik

Rapport från kommunfullmäktige den 12/12 2018

Med anledning av sjukdom har rapporten från kommunfullmäktige inte kunnat författas förrän nu, men jag hoppas att ni inte väntat alltför ihärdigt utan kunnat fira lite jul och sånt.

Det togs beslut om revidering av reglementet för Arbete- och välfärdsnämnden, vilket innebär att nämnden utökar antalet platser från 11 ledamöter och 6 ersättare till 15 ledamöter och 8 ersättare, trots att SD yrkade avslag och sedermera reserverade sig mot beslutet. Även revidering av reglementet för Omsorgsnämnden antogs.

Med anledning av Abdikarim Hassans samarbete med Sverigedemokraterna utgick ett flertal lottningar, som skulle skett gällande mandat i Barn- och utbildningsnämnden, Omsorgsnämnden och Arbete- och välfärdsnämnden.

Av våra kamrater i partiföreningen går Manal Nasif in som ersättare i Arbete- och välfärdsnämnden, Karin Feldt som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden och Efa Nilsson som ersättare i Omsorgsnämnden.

Kommunstyrelsen lade ett förslag gällande höjda borgensavgifter* för upplåning och refinansiering visavi ABK med dotterbolag, C4-energi med dotterbolag, samt övriga bolag. Vänsterpartiet yrkade avslag på detta, med anledning av att den EU-lagstiftning som hänvisades till ännu inte analyserats i sin helhet och vi anser att det alltså är för tidigt att applicera den. Vidare är ABK ett solitt bolag, vilket pekar på att borgensavgifterna inte skulle behöva höjas. En höjning skulle bara slå tillbaka på hyresgästerna och vara en skuggfinansiering av de delar av kommunen där budgeten inte hålls. Trots att vi menade att förslaget skulle avslås i sin helhet antogs det och vi reserverade oss mot det beslutet.

Beslut om höjning gällande VA-avgifterna togs, något vi ställde oss bakom då det är en nödvändighet, eftersom de inte justerats på länge. Höjningen gäller från och med 190101.

Beslut om justering av taxor gällande Kultur- och fritidsnämndens verksamhetsområde togs. Detta gäller exempelvis avgift för ishallens gäster, teatern och biblioteken.

Ett okomplicerat beslut om att utöka överförmyndarnämnden togs och nämnden ska nu bestå av 5 ledamöter och 5 ersättare.

Kommunstyrelsen lämnade ett förslag till Kommunfullmäktige att fastställa ett reviderat förslag om bestämmelser om ekonomiska förmåner till förtroendevalda, som föreslogs börja gälla vid årsskiftet. Vänsterpartiet har inget emot hur fördelningen ser ut, men motsätter sig de hutlöst höga arvoden som utgår och lämnade in ett eget förslag om sänkning av grundarvodena från 62 000 till 45 000 kr per månad, vilket även skulle ge effekt på mötesarvodena, som skulle sänkas från 1 754 till 1 260 kr per möte. Mikael  yrkade på denna sänkning, men övriga fullmäktigeledamöter röstade ner förslaget.

Kommunstyrelsen lämnade förslag till fullmäktige gällande reviderade bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda. Då de olika paragraferna i förslaget inte var kongruenta med varandra, vilket uppmärksammades av Vänsterpartiet, yrkade vi på tillägg av att-sats. Förslaget återemitterades därefter för omarbetning av kommunstyrelsen.

2016 lämnade vår kamrat Birgitta Lööv in en motion gällande 6-timmars arbetsdag på försök, för att komma tillrätta med många av de problem som Arbete- och välfärdsnämnden brottades med vid det tillfället. Inte förrän nu kom motionen upp i KF och många av problemen har lösts på andra sätt. Dock är det fortfarande ett bra förslag och jag yrkade bifall till motionen, som dock avslogs av resterande KF.

Vad gäller budgetförhandlingarna, så gick som väntat Alliansens budgetförslag igenom. Vänsterpartiets förslag skulle ha gett ett stort tillskott i budgeten, bland annat på grund av sänkningar av arvoden, och även Socialdemokraterna hade en del goda förslag, vilka avslogs. Noga taget var det en ganska odramatisk budgetförhandling.

Sarah Levin

* När kommunens olika bolag behöver låna i bank för diverse investeringar, huvudsakligen C4-teknik för VA utbyggnad och ABK for bostadsbyggande, så går kommunen i borgen för dessa lån.

Detta minskar bolagens räntor rätt rejält, så att deras lånekostnader blir lägre. Samtidigt tar kommunen en viss ekonomisk risk, då det åtminstone i teorin finns en möjlighet att de som borgenär skulle kunna behöva betala lånen.

För denna risk tar kommunen ut en borgensavgift på några tiondels procent. För bolagen innebär det att den faktiska kostnaden för lånen blir räntan till banken på några procent samt borgensavgiften till kommunen som nu höjs från 0,3 till 0,4 %.
Att ta ut en viss borgensavgift är praxis sedan väldigt länge både i offentliga och privata sammanhang, där olika typer av organisationer och bolag går i borgen för varandra. Så i denna del finns ingen politisk oenighet. Men när det kommer till att räkna fram hur stor den skall vara blir det hela mer komplicerat.
En för låg borgensavgift blir ett indirekt stöd till den kommunala verksamheten och är något EU slagit ner på vid några tillfällen, och en för hög borgensavgift blir ett sätt att bakvägen mjölka kommunala bolag på pengar. Den höjning som KF klubbade försvaras med att det kommit nya EU-regler, som ställer krav på marknadsmässig borgensavgift, men det redovisades inga som helst siffror som stöd för detta påstående.
Vi valde därför att yrka på oförändrad avgift, då varje extra tiondel i ökad kapitalkostnad blir ganska stora pengar på de lånesummor som är aktuella vid VA- och bostadsbyggande.