Kommunal politik

Alkoholfri representation

På Vänsterpartiet Kristianstads medlemsmöte den 5:e april diskuterades frågan om kommunens alkoholpolicy, som skall behandlas i kommunfullmäktige nästa vecka. Medlemsmötet konstaterade att det inte är rimligt med alkoholrepresentation för skattebetalarnas pengar.
Vill någon dricka öl, vin eller sprit i samband med de middagar kommunen bjuder på i olika sammanhang får man helt enkelt betala detta själv.

Inte minst är detta viktigt i Kristianstad kommun efter de skandaler som uppdagades kring ledningen för kommunens bostadsbolag under förra mandatperioden. Då ingick till och med en egen vinkällare i vad som ansågs vara rimlig representation.

Vi har kommit överens om att fullmäktigegruppen på tisdagens sammanträde lägger ett yrkande där vi föreslår att alla drycker starkare än lättöl inte skall betalas av skattemedel och hoppas givetvis få stöd från övriga partier i fullmäktige, säger Mikael Persson ordförande för Vänsterpartiet Kristianstad.