• Om vår hemsida

Om vår hemsida

Välkommen till Vänsterpartiets lokalavdelning i Kristianstad!

Här hittar du sidor som beskriver vårt kommunalpolitiska handlingsprogram, länkar till media och annat som vi tycker är intressant att ta del av, och en del övrigt.

På första menyraden hittar du, förutom den här sidan, en sida med rubriken Inlägg. Där hittar du aktuella inlägg, gamla inlägg från 2005 och framåt.

Under Kalender hittar du aktuella datum för olika tilldragelser. Här kan du t.ex. se när vi har medlemsmöten inplanerade, samt möten i beslutande församlingar i kommun och region.

Känner du att du har frågor att ställa, eller kanske vill engagera dig, går du till sidan ’Kontakt’.

Om du klickar på ’Mer’ kommer du till fler menyrubriker.

På vår sida med ’Länkar’ är tanken att du till att börja med kan hitta andra medier, som ligger i linje med vad vi står för. Vi har också länkat till organisationer och andra sidor vi finner intressanta att ta del av. Det är alltid bra att lyssna på olika röster.

Politik från A-Ä talar om vad Vänsterpartiet vill. Du kan förstås fördjupa dig genom att läsa vidare i Vänsterpartiets partiprogram (som också finns på lätt svenska). Valet är över för denna gången, men vår valplattform finns fortfarande tillgänglig. Har du läst allt detta vet du också var Vänsterpartiet generellt står i olika politiska frågor.

För närvarande pågår en remissrunda på förslaget till nytt partiprogram, som skall klubbas på kongressen 2020.
Här kan du ladda ner förslaget och reservationer mot det.

Därnäst kommer du i menyraden till vårt lokala ’Handlingsprogram’ för kommande mandatperiod 2018-2022, läs det, och se om du sympatiserar med det vi vill åstadkomma i politiken. Äldre handlingsprogram ligger under.

Du vill förstås veta vilka våra ’Förtroendevalda’ är, som sitter i vår styrelse, i Kommunfullmäktige och nämnder. Här kommer det efterhand att finnas presentationer av dem, så att du får veta lite mer om dem som står överst på våra listor.

Bli Medlem

Medlemskap i Vänsterpartiet kan du söka genom att klicka på den här länken.

Första året som medlem betalar du 100 kr, därefter 300 kr per år. Om du är studerande, arbetslös eller pensionär betalar du 150 kr. I enskilda fall kan vi fatta beslut om att en medlem skall avgiftbefrias, som regel är det partiföreningen som fattar detta beslut.

Som ungdom kan du i stället bli medlem i Ung Vänster, som är Vänsterpartiets ungdomsförbund. (se länk nedan). Ung kan man känna sig hela livet, men i Ung Vänster bör du nog vara under 25 för att känna dig riktigt hemma.

Detta är vår lokalavdelnings hemsida, men vi är också representerade i regionfullmäktige i Skåne och genom kongressombud i Vänsterpartiet centralt. Klicka på länkarna nedan, så kan du hitta mer information.

Vänsterpartiet                Skånes partidistrikt

Ung Vänster