Motion till fullmäktige, bojkotta stater som ockuperar andra stater

Bojkotta varor från stater som bedriver illegal ockupation av andra stater.

Kristianstad kommun har sedan många år arbetat med att uppnå målen i Agenda 2030, däribland Mål 16 att främja fredliga och inkluderande samhällen. År 2020 blev FN:s konvention om barnets rättigheter svensk lag, däribland Artikel 6 om varje barns inneboende rätt till livet. Mot bakgrund av detta bör inte kommunen köpa in varor från stater som bedriver illegala, militära ockupation av andra staters territorium.

Israels ockupation mot palestinier är den längsta och en av de mest dödliga i världen. I årtionden har den inneburit omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter. Särskilt den senaste tiden när konflikten eskalerats och den internationella domstolen har slagit fast att det finns en verklig och överhängande risk för folkmord.

Det finns även andra illegala ockupationer. Ryssland ockuperar illegalt delar av Ukrainas territorium, med den tioåriga ockupationen av Krimhalvön som främsta exempel. Ett annat exempel är Marocko som illegalt ockuperar Västsahara. Den sistnämnda är en ockupation som har pågått sedan 1975 och som fördöms av både FN och den internationella domstolen i Haag.

Inköp i en globaliserad värld är komplext och det är inte alltid helt lätt att ta reda på var olika delar i en produktionskedja genomförs. Vi vill dock att Kristianstads kommun, som är en stor inköpare och därmed har stor konsumentmakt, eftersträvar att stoppa sina inköp från stater som bedriver illegal ockupation av andra stater. Alternativet vore att Kristianstads kommun riskerar att, genom de skattefinansierade inköpen, ofrivilligt understödja det förtryck och det lidande som illegala ockupationer medför för civilbefolkningen – men också legitimera det folkrättsligt olagliga tillstånd som illegala ockupationer utgör. Inom vissa varukategorier finns tillförlitliga ursprungsmärkningar och inom dessa kan varor bytas ut. Det gäller varor ursprungsmärkta i stater som bedriver illegal ockupation av andra stater, men också varor från israeliska bosättningar på ockuperad mark som enligt krav från EU ska märkas med ursprungsterritorium. Dessa israeliska bosättningar har fördömts av en rad länder och hanterats inom ramen för brett antagna FN-resolutioner. Under de senaste månaderna har både USA och EU (samt flera andra stater) kritiserat och infört sanktioner mot såväl enskilda bosättningar på Västbanken som enskilda bosättare för att underminera stabiliteten i regionen. Så sent som i mitten av mars år 2024 pekade USA tydligt ut de israeliska bosättningarna på ockuperad palestinsk mark som ett hinder för en fredlig tvåstatslösning och därmed som en bidragande orsak till våldet på Västbanken. Vi ser inget skäl att göra en annan bedömning. Extremistiskt våld måste bekämpas, oavsett vilken sida det kommer ifrån.

Vi vill att kommunstyrelsen återkommer med förslag på sätt att minimera inköpen av varor från stater som bedriver illegal ockupation av andra stater även i de varukategorier där ursprungsmärkning saknas. Syftet är inte att kräva en stor utredning, då vi vet att en heltäckande lista över produkter kan vara svår att få fram inom den närmaste tiden. Det är dock viktigt att Kristianstads kommun är lyhörd för tillkommande information om varor som har sitt ursprung i stater som bedriver illegal ockupation av andra stater och på ockuperad mark samt att man strävar efter att stegvis byta ut så många varor som möjligt.

Vänsterpartiet yrkar

att Kristianstads kommun slutar köpa in produkter ursprungsmärkta från stater som bedriver illegal ockupation av andra stater.

Att kommunstyrelsen får i uppdrag att återkomma med förslag på hur inköp av varor producerade i stater som bedriver illegal ockupation av andra stater kan minimeras.

Att kommunstyrelsen får i uppdrag att utesluta inköp av varor som är producerade av israeliska bosättningar på ockuperad palestinsk mark.