Kommunal politik

Rapport från Ks 22/5 2019

Rapport från kommunstyrelsen

Dagens sammanträde hade en jämförelsevis kort dagordning och få ärenden av något större politiskt intresse.

Dagen inleddes med ett antal rapporter, där det kan konstateras att kommunens budget är i rimlig balans och att de enda orosmolnen gäller försörjningsstöd och antalet elever i kommunens skolor.  Just nu ser det ut som att behovet av försörjningsstöd går något upp och samma sak gäller antalet elever i skolan.

Att försörjningsstödet går upp är givetvis ett problem och något som behöver hanteras, medan ett ökat antal elever i grund och botten är något positivt och huvudsakligen något som måste vara med i planeringen för kommande år.

Ett ärende där partierna under lång tid varit överens gäller olika typer av arbetsmarknadsåtgärder för människor som befinner sig långt från den vanliga arbetsmarknaden. Många av de kommunala nämnderna tar ett stort ansvar och hjälper till med anpassade arbeten för den som inte klarar av ett vanligt jobb.

Tyvärr är nu stora delar av denna verksamhet hotad i och med den statliga M-Kd budgeten, som slaktade resurserna till arbetsförmedlingen. För kommunens del betyder det t.ex. att de drygt 200 personer som har en extratjänst finansierad av arbetsförmedlingen inte kan få varken förlängning eller nya beslut. De tjänster som är beslutade löper på, men inga nya kommer till. Hur detta skall lösas vet ingen i skrivande stund utan Arbete- och välfärdsförvaltningen har fått i uppdrag att återkomma med en analys i höst om vilka resurser som egentligen finns och hur dessa kan användas på bästa sätt.

Just nu finns inga större politiska oenigheter utan snarare en stor oro för vad som kan hända när en servettskissbudget får råda på ett så pass viktigt område som arbetsmarknadsåtgärder.

Därefter kom det enda ärendet med någon mer substantiell oenighet och det gällde om flyget skulle klimatkompenseras eller inte.

Till min inte alltför stora förvåning visade det sig att jag var helt ensam i mitt motstånd mot att undanta flyget från klimatkompensation. Även partier som S, C och L, som tidigare varit aktiva i kommunens miljödiskussion, visade sig vara för att undanta flyget och hänvisa till flygbolagens program för klimatkompensation. Vilket innebär att istället för en klimatkompensation till kommunens eget arbete blir det ett stöd till flygbolagen och dess inköp av amerikanskt biobränsle som skeppas hit med båt.

Föga förvånande var detta ett ärende som ivrigt applåderades av dem i Sd, som nu hoppades att inrikesflyget skulle få sig ett uppsving och att klimatångest och flygskam bland kommunens anställda skulle försvinna, så att färre tog tåget och fler valde att flyga från Everöd.

Mycket tydligare kan det väl knappast bli att Kristianstad just nu går i helt fel riktning gällande sitt klimatarbete.

Detta är ett ärende som även skall till kommunfullmäktige och innan dess får vi hoppas att vår insändare blivit publicerad, så att det kan bli ett folkligt tryck i frågan.

Avslutningsvis diskuterades kommunens byastämmor, som under mandatperioden kommer att genomföras på 11 orter runt om tätorten, samt en extra på prov i Näsby, för att eventuellt få till en bättre dialog där.

Mikael Persson

Protokollsanteckning

Kommunstyrelsen 190522

Ärende 11. Undantag från klimatväxlingsavgiften

Det är med lika delar fascination och förskräckelse jag tar del av detta ärende. I en tid då allt fler inser att inrikesflyget måste avvecklas väljer Kristianstad kommun att gå i motsatt riktning.

Eller för att citera den centrala delen av beslutsunderlaget i ärendet:

” Det bästa sättet att minska flygets klimatpåverkan är utan tvekan att flyga mindre…”

För Vänsterpartiet

Mikael Persson