Kommunal politik

KBF har haft makt över äldreomsorgen

Vänsterpartiets representant i omsorgsnämnden, Mikael Persson, svarar i en insändare i tisdagens Kristianstadsblad på Kbf’s (Kristianstadsbygdens framtid) uppfattning att det är asylpolitiken som gör att det inte finns pengar till äldreomsorgen. Mikael konstaterar att Kbf suttit med och styrt äldreomsorgen i kommunen under hela mandatperioden och haft all möjlighet att motverka de nedskärningar som genomförts om man bara haft viljan.

Kenneth Olofsson (Kbf) ondgör sig i fredagens tidning över kommunens flyktingmottagande, samtidigt som han deklarerar att han vill ha Sveriges bästa äldreomsorg. Det han dock glömmer bort att nämna är att hans parti suttit med vid makten under hela den gångna mandatperioden. Man har godkänt varje budget som tagits i fullmäktige och då också de alltmer begränsade ramar som getts till omsorgsnämnden. I omsorgsnämnden har man också, i kraft av sitt ordinarie mandat, haft möjligheten att agera vågmästare om man så velat, men detta är en maktposition man i praktiken aldrig utnyttjat.

Kbf har under den gångna mandatperioden bland annat varit med och röstat igenom: höjda avgifter för hemsjukvård, korttidsboende och trygghetsboende, indragning av fria hemtjänsttimmar till dem som är över 80 år, indragning av platser i korttidsboende, vakanshållning av platser inom särskilt boende och avskaffande av äldreombudsman. Inte i något av dessa fall har Kbf kritiserat besluten, än mindre röstat emot dem, utan man har snällt accepterat den minskade ram till omsorgsnämnden som kommunfullmäktige slagit fast, trots oppositionens protester och alternativa förslag. Att skylla på att det inte funnits pengar går faktiskt inte, för även de gånger kommunen fått extra pengar från den borgerliga regeringen har man valt att inte använda dem, utan hållit fast vid sina besparingskrav till bl.a. omsorgen.

Den enda gång under den senaste mandatperioden som jag kan dra mig till minnes att Kbf’s representant var kritisk mot ett förslag från den borgerliga majoriteten var när det gällde centraliseringen av färdtjänsten i kommunen. Efter samfälld kritik från v, fp och kbf blev frågan också återremitterad. Händelseutvecklingen därefter följde dock i gamla hjulspår, efter ytterligare lite utredande kom förslaget upp i princip oförändrat och klubbades i nämnden. Riktigt pinsamt blev det sedan när ansvaret för färdtjänsten slutligen skulle avgöras i kommunfullmäktige och kbf’s ordinarie ledamot i omsorgsnämnden, tillika ordinarie i kommunfullmäktige, lämnar fullmäktigesalen och helt sonika struntar i att delta i voteringen.

Så nu, en månad innan valet, vill Kenneth Olofsson inte stå för de nedskärningar man gjort, utan han skyller på flyktingar och flyktingmottagandet. Men sanningen är att det inte är flyktingarna som tär på äldreomsorgen utan de borgerliga partierna med ett trött och sömnigt kbf i släptåg.

Mikael Persson

Ersättare omsorgsnämnden, vänsterpartiet