Energipolitik

Folkomröstningen i Helsingborg

I Helsingborg vill borgarna sälja det kommunala energibolaget vilket är en oerhört dum idé. Tyvärr finns denna ideologiska blindhet överallt där borgarna sitter vid makten – allt skall privatiseras.

Att som kommun ha kontroll över över både fjärrvärme, el och bredband är en väldigt stor tillgång för medborgarna. En privatisering leder ofrånkomligen till prishöjningar och gagnar inte alls medborgarna. Det demokratiska inflytandet över prissättning försvinner.

Nu skall man ha en folkomröstning på söndag, vilken bara är rådgivande, men förhoppningsvis respekterar man utslaget.

En gång i tiden ägde skens kommer sitt energinät genom Sydkraft, men dumt nog sålde man, vilket gav Eon ett monopol som man sedan mjölkat pengar ur.

Sälj aldrig en kommunal tillgång! Det gäller också Kristianstad, som mycket skulle kunna få för sig att sälja C4 Energi. Om något skall säljas är det möjligen flygplatsen.

En privatisering leder alltid till att köparen först skall räkna hem köpeskillingen och sedan skapa vinst. Om man sedan säljer vidare upprepas detta och medborgarna får stå för notan genom höjda avgifter. Vi har sett detta under lång tid på den avreglerade elmarknaden. Monopolverksamheter som det här handlar får aldrig privatiseras!

Så här skriver Vänsterpartiet Helsingborg på sin hemsida!

Också Proletären uppmärksammar Helsingborg.

Läs här!

Liksom Aftonbladet på ledarplats!

Helsingborgs kommun redogör för den tänkta affären här!

Rolf Nilsson

Om du gillar det du läser här, dela med dina kompisar!