Val

Brev från Jonas Sjöstedt 2)

Hej,
Idag demonstrerar tusentals ungdomar runt om i Sverige för klimatet för att vi politiker ska ta klimatfrågan på allvar och agera innan det är för sent. Jag och Vänsterpartiet gör allt vi kan för att få upp klimatfrågan högst upp på den politiska dagordningen. Just därför presenterade vi i dag en rapport med konkreta politiska förslag för klimaträttvisa. Vi tar det här på allvar och vi gör det som krävs för att häva det klimatnödläge vi befinner oss i.

Vi menar att det går både att inse att många idag behöver bilen och att gå med i dagens globala klimatstrejk. Med vår politik är det möjligt för människor att ha råd att leva goda liv, att den som behöver bilen ska ha råd med ett fordon som inte förstör klimatet, och en plan för att ställa om till fossilfritt samhälle.

Det ska vara möjligt att bo och leva i hela landet. Det ska finnas samhällsservice, arbeten och skola oavsett var du väljer att slå dig ner. Det ska finnas bra och billig kollektivtrafik. Då krävs investeringar från samhället. Inte skattesänkningar. Det krävs också ett EU med förändrade grundlagar som sätter klimatet före marknaden och vinstmaximering.

I vår värld måste det vara de med mest pengar som gör mest. Inte den med lägst inkomst och flest mil till jobbet. Den som flyger mest ska betala mest. Den som har råd att äga många bilar och ta helikoptern till skärgårdsön måste förändra sin livsstil mest. Då duger det inte att regeringen väljer att sänka värnskatten, lägga ner statlig verksamhet i glesbygden och inte värnar om att vanligt folk får anständiga villkor när de blir sjuka, arbetslösa eller går i pension.

Tyvärr äventyrar regeringen en snabb klimatomställning med sin ojämlikhet. Utan jämlikhet kommer vi inte kunna genomföra de stora reformer som krävs för att klara av att vända utvecklingen för klimatet.

Vänner, på söndag är det EU-val. Vi måste kampanja ända in i mål, in i det sista. Det är nu många bestämmer sig.

Självklart tycker jag att man ska lägga sin röst på Vänsterpartiet, vi har den vassaste klimatpolitiken, vi står för jämlikhet och löntagarnas rättigheter. Våra EU-parlamentariker är kända för att arbeta hårt och seriöst.

Vänsterpartiet ligger på drygt sju procent, vi är precis på vippen att ta ett andra mandat, det behövs inte så många tiondelar till så tar vi det andra mandatet. Det är mycket sannolikt att vi i så fall tar det mandatet från ett borgerligt parti eller från SD.

Vill man göra maximal nytta för klimat och jämlikhet med sin rödgröna röst och vara lite strategisk i det här valet, så bör man rösta på Vänsterpartiet.

Vi är den strategiska rösten för rödgröna väljare i EU-valet. Vi behöver med gemensamma krafter arbeta in i det sista för att så många möjligt lägger sin röst på oss. Era insatser är ovärderliga.

Nu kampanjar vi, ända in i kaklet!

Jonas

PS. Här kan ni se en filmsnutt från dagens klimatstrejk i Stockholm!