Brev från Jonas Sjöstedt

Hej,

Igår var det 1 maj, arbetarrörelsens högtidsdag, jag blir glad och stolt när jag tänker på hur många vänsterpartister vi var som demonstrerade tillsammans för ett jämlikt och rättvist samhälle. Vilken gemenskap vi har i partiet och vilken beslutsamhet!

Och det behövs!

Det är 40 år sen som Sverige var som mest jämlikt. Sedan dess har utvecklingen gått i motsatt riktning. I det ökade gapet mellan den ekonomiska eliten och vanligt folk gapar också högern efter ännu mer i form av skattesänkningar och inskränkningar i välfärden. Vi ser dessutom en socialdemokrati på väg att ta till sig delar av deras argument och politik. Nu behövs en växande vänster mer än någonsin.

Bara några dagar före 1 maj, arbetarrörelsens högtidsdag, har den före detta regeringen lagt förslag om inskränkt strejkrätt. Samma dag inledde man på allvar processen med att försämra arbetsrätten, i linje med januariöverenskommelsen. Ett rent beställningsverk från de nya samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Att begränsa strejkrätten och ytterligare försvaga fackets och arbetstagarnas position på den svenska arbetsmarknaden genom att spela näringslivet i händerna på det här sättet – och försämra arbetarnas rättigheter – är helt fel väg att gå för ett samhälle där ojämlikheten ökat i årtionden.

Det blir allt tydligare för allt fler att bara Vänsterpartiet är att lita på när det gäller att stärka arbetstagarnas rättigheter och stå upp för trygga, fasta anställningar med en lön som det går att leva på.

Det är en politik som vi i Vänsterpartiet med kraft fortsätter att driva. Det är bara så vi får en ekonomi som gynnar alla, inte bara några få.

Nu drar vi också igång kampanjen inför EU-valet. Jag kommer att resa runt i landet och träffa så många av er jag bara kan.

Datum och orter fram till och med 26 maj:

– 3/5 Eskilstuna. Deniz Butros, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 10/5 Linköping. Malin Björk, 1:a toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 11/5 Skellefteå
– 13/5 Umeå
– 16/5 Kulturkväll i Stockholm
– 18/5 Vårfest i Stockholm
– 19/5 Malmö. Ana Süssner Rubin, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 20/5 Göteborg. Malin Björk, 1:a toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 21/5 Norrköping. Deniz Butros, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 22/5 Gävle. Nina Broman, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 23/5 Karlstad. Hanna Gedin, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 24/5 Lund. Ana Süssner Rubin, toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats.
– 25/5 Valspurt: Stockholm, Örebro, Västerås, Uppsala. Malin Björk, 1:a toppkandidat till Europaparlamentet finns också på plats på samtliga orter.
– 26/5 Stockholm

Hoppas vi ses!

Jonas

Se Jonas Sjöstedts 1 maj tal
Över 6 000 personer tågade i Vänsterpartiets 1 maj tåg i Göteborg. När Jonas Sjöstedt 1-maj talade på Gustav Adolfs Torg i Göteborg inledde han med orden:

”Känn ingen sorg för mig Göteborg – vilken kraft vi tillsammans har att förändra så att vi får ett samhälle som är bra – för oss alla, inte bara för eliten. Det mina vänner, är vad 1 maj alltid har handlat om!”