Ny zonindelning, bara ytterligare ett sätt att höja taxan

Kollektivtrafiknämndens borgerliga majoritet inklusive miljöpartiet klubbade i början på mars ett nytt förslag till zonindelning för Skånetrafiken. I bakgrunden finns att biljettintäkterna under 2011 blev längre än beräknat och det här är ytterligare ett sätt att få in mer pengar från resenärerna för att förbättra Skånetrafikens ekonomi.

Kollektivtrafiknämndens borgerliga majoritet inklusive miljöpartiet klubbade i början på mars ett nytt förslag till zonindelning för Skånetrafiken. I bakgrunden finns att biljettintäkterna under 2011 blev längre än beräknat och det här är ytterligare ett sätt att få in mer pengar från resenärerna för att förbättra Skånetrafikens ekonomi.

 

För pendlare i nordöst Skåne kommer det i några fall att bli helt oacceptabla höjningar av priset då den nya zonindelningen innebär att man måste köpa ett 6-zons kort för 750 :- istället för ett 3-zonskort för 580 :-. Denna höjning på 170 :- utöver gängse taxehöjning på 7 % kommer att drabba alla de som idag pendlar mellan Kristianstad och bl.a. Åhus, Bromölla, Tollarp och Everöd.

I styrgruppen för ny zonindelning harVänsterpartiet försökt att arbeta med att öppna upp för att studera flera typer av lösningar, för att få ett bredare perspektiv på hur man kan arbeta med betallösningar och taxesystem. Vi hade velat titta närmare på olika läns i Sverige sätt att lösa frågan, liksom regioner i andra länder som jobbat lyckosamt med att förbättra kollektivtrafiken. Förutom det kan man arbeta med en enhetstaxa eller med Öresundstaxan som gäller för hela Skåne

 

Vänsterpartiet hade velat ha ett system som är så enkelt att man som resenär snabbt förstår hur det fungerar, hur mycket min resa kommer att kosta och hur jag ska göra för att lösa min biljett.  Det viktigaste, tycker vi, är att det är enkelt och kundvänligt, inget krångel. Det är det inte i dag och det blir inte bättre med de förändringar i zonindelning som föreslås. Systemet ska vara utformat efter resenärens behov.

 

Vänsterpartiet har också försökt att få till en bättre dialogprocess, eftersom vi tycker att det är självklart att de som berörs av den stora förändring som föreslås ska kunna tycka till om den förändringen. Det, har vi fått veta, är inte möjligt, att resenärerna inte kan tycka till om så pass stora förändringar på ett bra sätt. Det håller vi helt enkelt inte med om, vem är bättre skickad att tycka till om dessa förändringar än de resenärer som dagligen reser med kollektivtrafiken?

 

Skall vi nå de mål vi är överens om och få fler människor att ställa bilen och istället åka kollektivt är det dags att börja sänka taxan i kollektivtrafiken istället för att ständigt höja den.

 

Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden

Mikael Persson, ledamot förVänsterpartiet i regionfullmäktige

Dela den här sidan:

Kopiera länk