Internationell solidaritet

Ny demonstration mot massakern i Gaza

Då den pågående massakern i Gaza ännu inte fått något slut kommer det även denna lördag att anordnas en demonstration i protest mot Israels agerande.
Demonstrationen avgår från Söderportsskolan kl 12.00.
Avslutning sker på Domustorget ca. 12.30

Den norske läkaren Mads Gilbert har varit ett av få utländska ögonvittnen till de israeliska angreppen i Gaza. Tillsammans med kollegan Erik Fosse har han opererat dygnet runt på Shifa-sjukhuset. Ett dramatisk sms som han skickade den 3 januari har spridits över världen.

”De bombade den centrala grönsaksmarknaden i Gaza stad för några timmar sedan. 80 skadade, 20 döda, allt kom hit till Shifa. Hades! Vi vadar i död, blod och amputerade delar. Massvis av barn. Gravid kvinna. Jag har aldrig upplevt något så förfärligt. Nu hör vi tanks. Berätta vidare, skicka vidare, ropa det vidare. Allt. GÖR NÅGOT! GÖR MER! Vi lever i historieböckerna nu, alla! Mads Gilbert 3.1.09 13:50, Gaza, Palestina”.

Du kan göra skillnad, påverka dina bekanta att inte köpa och livsmedelsaffärer att inte sälja israelisk frukt t ex Jaffa-apelsiner, Carmel-grapefrukt.

Avmarsch Söderportskolan 12.00 via V. Storg. – S.Kaserngatan – Ö. Boulevarden – Nya Boulevarden – Ö. Storgatan – Stora Torgs norra körbana – V. Storgatan – Döbelnsg. – öppna platsen framför Domus

Vid  Domus (ca 12.30) avslutar vi demonstrationen med tal från vardera arrangörsorganisationerna:

Arrangörer:

Palestinska Föreningen, Grön Ungdom, Kommunistiska Partiet, Revolutionär Kommunistisk Ungdom, Vänsterpartiet och Ung Vänster.