Vänsterpartiet i Kristianstad

Ung Vänsters tal vid manifestation mot rasism

Under lördagens manifestation mot rasism och främlingsfientlighet talade Edith Ydrefelt från Ung Vänster Kristianstad. Här publiceras hennes tal i sin helhet för de som inte hade möjlighet att delta på manifestationen.

Nazister attackerade en fredlig antirasistisk samling i Kärrtorp förra helgen. Det högerextrema våldet har visat sig igen, denna gången som en attack mot folk som bor på en ort där man tröttnat på nazisternas närvaro i området, där man har tröttnat på att behöva förhålla sig till nassarna och på att gå förbi klottrade hakkors hela tiden. Där man valde att visa att man tröttnat genom att samlas och protestera mot de fascistiska krafter som börjat härja i området. Där barnfamiljer såväl som pensionärer var med. Vi är här idag i solidaritet med de som blev drabbade och som ska demonstrera igen på söndag.
Men vi är här också för att vi har fått nog, för att vi har fått nog av nazisterna och att de åter börjar ta över gator och torg. I Sverige och hela Europa växer sig fascismen allt större. Vi måste säga ifrån, vi måste stå upp för alla människors lika värde och vi måste visa att vi är många! För vi är många! Antifascistisk kamp måste föras av alla som inte ställer upp på nazisternas världsbild. Nazisterna vill ha ett samhälle där bara några får utrymme och makt och de tvekar inte att försöka uppnå det med våld. De är ett hot mot alla som inte håller med dem och vi måste visa att vi är många som är antirasister och antifascister. Det enda som kan stoppa den växande fascismen är en bred antirasistisk och antifascistisk rörelse. Vi är Vi vill inte ha några fascister på våra gator, vi vill inte ha nazistiska organisationer i vårt närområde.