Investera i nya järnvägar
Ändra budgetlagen så att vi kan frigöra resurser till ett mer ekologiskt och socialt hållbart transportsystem. Det skriver riksdagsledamöterna Peter Pedersen och Ulla Andersson i en debattartikel i Dagens Industri.
Vänsterpartiet föreslår i vårbudgetmotionen att staten ska använda en investeringsbudget för infrastruktur.
Om staten lånefinansierar investeringar i stället för att direktavskriva dem frigörs stora resurser. Staten klarar då att ta hela kostnaden för Citybanan, öka banunderhållet och investera ytterligare 12 miljarder kronor i järnvägen. Det är vanligt att dela upp en budget i en drift- respektive investeringsdel. Det gör exempelvis företag, kommuner, landsting och bostadsrättsföreningar. Även hushåll agerar så i praktiken, eftersom det är få som kan betala av huset eller bilen samma dag som köpet görs. Men staten använder sig bara av en driftbudget, vilket betyder att investeringar direktavskrivs.
Det finns de som hävdar att om investeringar finansieras genom lån, så lämnar man en skuld till nästa generation. Det är en bakvänd syn. Det är snarare så att om man betalar hela investeringskostnaden under ett och samma år låter man dagens generation stå för hela notan, fast vi vet att en järnvägssträcka kan användas av många generationer framöver. En rättvis fördelning av kostnader betyder att dagens generation betalar för det som konsumeras idag, medan det som kan konsumeras under en längre tid, det vill säga en investering, delas upp under en längre amorteringstid.
I dag förespråkar vissa ett ökat samarbete mellan offentliga och privata aktörer när det gäller infrastruktur, så kallad offentlig privat samverkan, OPS. Regeringen påstår att OPS är nödvändigt för att ha råd med investeringar. Men om staten ändrar principen i budgetlagen kan vi göra stora investeringar utan privat inblandning. Mycket talar för att OPS-lösningar gör infrastrukturen dyrare för staten genom att kostnaderna för upphandling ökar, en privat aktörs lån är dyrare än statens och vinstintresset hos privata aktörer skapar en högre totalkostnad.
Vänsterpartiet anser att infrastrukturinvesteringar ska beslutas av demokratiska organ och förvaltas av statliga eller kommunala myndigheter med en öppen insyn i verksamheten. För att staten ska kunna öka investeringstakten kan vi helt enkelt ändra budgetlagen. Vi kan då göra kraftfulla och nödvändiga satsningar som gynnar både privata företag och privatpersoner och bidrar till ett mer ekologiskt och socialt hållbart transportsystem.
Peter Pedersen, ledamot i riksdagens trafikutskott
Ulla Andersson, ledamot i riksdagens finansutskott