Arbete

Kollektivavtalen måste försvaras

Ruzica Stanojevic och Mikael Persson från Vänsterpartiet Kristianstad menar i en insändare i onsdagens Norra Skåne att kollektivavtalen måste försvaras. Därmed vill de också uttala sitt stöd för handels blockad mot make up Store i Kristianstad, som snabbt ledde till att ett avtal skrevs under.

Blockaden av salladsbaren i Göteborg och av makeup-butiken i Kristianstad har de senaste veckorna resulterat i en rad artiklar, där ägarna av företagen målas ut som offer, trots att konflikten har handlat om att de vägrat skriva på kollektivavtal. Facken beskrivs ofta som stora kolosser som inte har någon förståelse för den enskilde företagarens situation och som stelbent följer lagar och paragrafer. Det finns en del som fackföreningsrörelsen kan bli bättre på, till exempel är det väldigt tunnsått med material och information på andra språk än svenska, och även denna är inte alltid lätt att ta sig igenom. Men att gå från dessa mindre problem till att inte skriva på kollektivavtal är en helt annan fråga. Kollektivavtalen är grundbulten för en trygg arbetsmarknad med kända spelregler.

Man förundras över de undanflykter som kommer från företagare som inte skriver på kollektivavtal, som när ägaren till Make Up Store i Kristianstad menade att facket inte bett på ett tillräckligt trevligt sätt när de sa till henne om att skriva på avtalet. Att i samma artikel framstå som en ung och osäker företagare som har svårt att förstå sig på de regler som gäller på arbetsmarknaden och samtidigt ge uttryck för en mentalitet värdig en gammal brukspatron på 1800 talet är en bedrift. Man undrar vilken av dessa bilder som gäller. Är det så att hon har svårt att förstå sig på regelverket och skulle behöva en dialog med fackföreningsrörelsen? Eller handlar det om en unken och gammaldags världsuppfattning där arbetaren står med mössan i hand och ber om några få allmosor?

Avslutningsvis vill vi ge facken en stor eloge för att man sätter ner foten och sätter företagen i blockad tills de skrivit under kollektivavtalet.

Mikael Persson
medlem i Handels