Val

Till alla er som arbetat med oss och hjälpt till i valrörelsen!

Först och främst vill jag personligen tacka var och en av er för en fantastisk insats i valrörelsen och en underbar känsla av gemenskap och tillhörighet som har genomsyrat allt vårt arbete och inte minst den fantastiska valvakan.

Trots det otroliga arbetet blev valresultatet inte det vi hade hoppats på, vi fick en borgerlig regering, partiet på riksplan gick tillbaka från 8,2 % till 5,8 %, och i kommunen gick vi tillbaka från 4,84 % till 3,53 %. På grund av den valkretsindelning vi har i kommunen tappar vi tre mandat, då våra röster är ojämnt spridda. Utan att vara alldeles för tekniska kan vi konstatera att vi fattas ca 200 röster för att ta fyra mandat och att miljöpartiet, som har lika många röster som vi, tar tre mandat och vi bara ett.

Traditionellt är vi starka i centrum 5,52 % och på Gamlegården norra gick vi fram till 13,23 %, på Österäng är vi lika starka som år 2002 och vi gick blygsamt fram på Charlottesborg också. Tillsammans med socialdemokraterna lyckades vi höja valdeltagande på Gamlegården med 6,45 %, vilket gynnade våra två partier. Det är långt ifrån tillräckligt, men en bra början och det ska vi vara stolta över.

Nu framöver gäller det att fokusera på kransorterna, där vi tappat röster, samt arbeta för att behålla det stöd och förtroende vi har i centrum. För att lyckas med det kommer vi behöva all kraft och allt stöd från de nya medlemmar och sympatisörer som har kommit till partiet, men även från de gamla.

Som ni säkert känner till har Sverigedemokraterna tagit sig in även i vårt kommunfullmäktige. Utvecklingen är skrämmande, men den visar på ett behov av ett seriöst arbete mot rasism och främlingsfientlighet, som fokuserar på rätten till arbete, bostad, utbildning etc, samt en förnyad diskussion om hur vi ska bemöta och förebygga dessa rasistiska strömningar.

Hur majoriteten i Kristianstad kommer att se ut vet vi inte ännu.

I kommunen har vi ett mandat – Ruzica Stanojevic (Österäng)

och två ersättare Hanna Awad (Gamlegården)

Abdulla Mohammed (Charlottesborg)

I regionen behåller vi vårt mandat- Mikael Persson (Kristianstad) och tre ersättarplatser som går till- Anita Peterson (Hässleholm), Per-Åke Purk (Hässleholm) och Margareta Hagstedt (Simrishamn)

Tack en gång till för en underbar valrörelse och nu gäller det att vara den vänsterrösten vi måste vara. Om inte vi, vem då, ska kunna leda kampen för arbete, rättvisa och människovärde? Om fyra år byter vi statsminister!

Kamratligen,

Ruzica Stanojevic