Val

Kvinnomisshandel och kvinnors låga löner två sidor av samma mynt

Kvinnors låga löner och kvinnomisshandel är två sidor av samma mynt. Vi lever i ett manssamhälle, där kvinnor systematiskt begränsas och underordnas. Mäns makt över kvinnor upprätthålls både genom ekonomisk och genom fysisk kontroll.

Kvinnors sammanlagda reallöner är idag 68 procent av männens. Det beror till viss del på att många kvinnor jobbar deltid. Men även om man räknar upp kvinnors jobb till heltid så tjänar de ändå bara 83 procent av vad män tjänar. I Sverige dör var tredje vecka en kvinna till följd av misshandel från en närstående man. 46 procent av alla kvinnor i Sverige har utsatts för våld av en man efter sin 15-årsdag.

Kvinnors låga löner leder till att de ofta tvingas att vara beroende av någon annan. Det gör det extra svårt för kvinnor, som vantrivs med eller blir misshandlade av sin partner, att lämna förhållandet. Samtidigt leder kvinnors underordning dels till att de tvingas utföra större delen av det obetalda hemarbetet och dels att de får minskat självförtroende. Detta gör att kvinnor inte har möjlighet att ställa lika höga krav som män på arbetsmarknaden. I slutändan leder allt detta till att män som grupp behåller sin fysiska och ekonomiska kontroll över kvinnor som grupp.

Feministiskt självförsvar organiserar kvinnor och ger dem möjligheten att ta den plats som de idag förnekas. Genom feministiskt självförsvar stärks kvinnor som grupp och som individer. Den ger ökade möjligheter att ställa sig upp mot kränkningar och ställa högre krav. Därför går vi i vänsterpartiet går till val på kravet om att alla gymnasieskolor ska erbjuda kurser i feministiskt självförsvar.”

Därför anordnar vänsterpartiet i samarbete med Ung Vänster nu på lördag den 12 augusti feministiskt självförsvar för högre löner i Hässleholm. Alla kvinnor och tjejer som vill pröva på feministiskt självförsvar är välkomna! Hässleholm 12-13 Stortorget