Val

Nolltolerans mot rasism

Vänsterpartiet Kristianstads ordförande Mikael Persson välkomnar den rapport som partiet tagit fram för det antirasistiska arbetet i höstens val.

Öppet rasistiska partier och grupperingar är idag ett dagligt fysiskt hot mot människor med utländsk bakgrund, homosexuella, aktiva antirasister och vänsteraktivister. Något som inte minst visat sig tydligt i Kristianstad där personer på en fest anordnad av RFSL blev attackerade med kniv.

Rasistiska partier gör också anspråk på parlamentariska poster och försöker i vissa fall tvätta bort den värsta retoriken för att framstå som något annat än vad de är. En taktik som bland annat i Kristianstad lyckats så väl att kommunens socialdemokratiska kommunalråd varit beredd att skriva under antirasistiska upprop tillsammans med representanter för det främlingsfientliga Sjöbopartiet. Samtidigt tar etablerade partier över delar av den retorik främlingsfientliga länge använt sig av och beskriver människor med utländsk bakgrund som problem i allmänhet.

I detta läge är det med glädje jag konstaterar att Vänsterpartiet nu tagit fram en tydlig antirasistisk strategi. I denna strategi tar vi som parti tydligt ställning för att den antirasistiska kampen skall föras brett i en gemensam rörelse med dem som försvarar allas lika värde.

Detta innebär bland annat att vi tar avstånd från grupper som genom maskering, beväpning och provokation söker våldsam konfrontation, då ett sådant agerande ofrånkomligen leder till att den antirasistiska kampens stöd hos allmänheten försvagas.

Men strategin slår också tydligt fast att Vänsterpartiet på inga villkors vis är beredda att ge någon främlingsfientlig grupp ökad legitimitet eller en plattform att arbete utifrån.

Mikael Persson, Ordförande Vänsterpartiet Kristianstad

I den bifogade filen finns rapporten nolltolerans mot rasism i sin helhet.

nolltolerans_mot_rasism.pdf