Jämlikhet

Motstånd mot manssamhället

Idag pratar alla om feminism och jämställdhet. Men vem gör något? Det blir lätt tomma ord om vi inte förklarar vad vi menar och diskuterar hur vi ska arbeta för ett verkligt jämlikt samhälle. Vänsterpartiet Kristianstad bjuder därför in till en diskussionsserie om tre träffar. Träffarna inleds av lokala företrädare såväl som Ulla Hoffmann, vice partiledare i vänsterpartiet.

En feminism som inte blundar för klass, etnicitet och sexualitet
Alla kvinnor är inte lika, kvinnor tjänar på olika saker. Överklassens kvinnor tjänar på pigor som gör att de slipper städa, medan det är arbetarklassens kvinnor som blir pigor. Vänsterpartiet står för en feminism som inte blundar för att kvinnor inte bara är kvinnor, utan också tillhör en klass, har en sexuell läggning och kommer någonstans ifrån. Alla dessa perspektiv påverkar våra livsvillkor. Den vita, svenska, heterosexuella, tjänstemannen är fortfarande norm och har bättre förutsättningar. Kom på vår träff och diskutera hur vi gör för att förändra detta!

Hur ska vi utveckla den offentliga sektorn?
Vänsterpartiet värnar om den offentliga sektorn. Det gemensamma ägandet är en garant för att alla ska tillförsäkras goda levnadsvillkor oavsett plånbok. Den offentliga sektorn har också möjliggjort för kvinnor att komma ut i arbetslivet. Men vi blundar inte för att det finns problem i den offentliga sektorn. Även denna sektor är patriarkal och kan ofta vara förtryckande. Det är inte en anledning till att skära i den offentliga verksamheten,
utan till att föra en diskussion om hur vi kan utveckla den. Kom på vår träff och diskutera hur vi ska använda vårt gemensamma ägande!

Feministiska visioner
Idag lever vi ett patriarkalt samhälle där kön bestämmer din lön och dina livsvillkor i stort. Detta vill vi ändra på. Det är ofta lättare att se problem än att se dess lösningar. Därför bjuder vi in till en träff där vi diskuterar våra visioner och och formulerar systembrytande, feministiska krav, som kan krossa könsmaktordningen. Inledare på dessa träffar är
riksdagskvinnan och vår fd partiledare Ulla Hoffmann. Kom på vår träff och var med och diskutera hur det visonära feministiska samhället ska se ut!

Kalendarium
Hur ska den offentliga sektorn utvecklas?
21 sept Fästningsg 19, Kristianstad:
Ruzica Stanojevic, kommunfullmäktige

En feminism som inte blundar för klass, etnicitet och sexualitet
13 okt Fästningsg 19, Kristianstad:
Diana Mulinari, sociolog

Feministiska visioner
21 nov Fästningsg 19, Kristianstad:
Ulla Hoffmann, vice partiordförande