Val

Vårt valresultat

Nu är valet nästan över (på onsdag räknas de sista rösterna) och vi i Vänsterpartiet kan glädja oss åt valframgångar över hela linjen:

I riksdagsvalet, 7,9 % = + 2,2 %

I landstingsvalet 6,3 % = + 1,9 %.

I kommunvalet i Kristianstad, 4,0 % = + 0,9 %.

Samtidigt är Skåne i kommunvalet dominerat av Sd, där Sjöbo toppar med 39,4 %, Hörby 35,6 %, Hässleholm 29,4 %, Bromölla 38,3 %, Östra Göinge 33,5 %, Tomelilla 33,2 %.

I landstingsvalet får Sd 23,6 % och blir näst största parti efter S.

Se sydsvenskans valgrafik.

Kristianstads kommun

För oss i Kristianstads kommun innebär valresultatet att Vänsterpartiet vinner ett mandat i kommunfullmäktige. Från 2 mandat 2014  får vi 3 mandat.

Under innevarande mandatperiod har vi representerats av Ruzica Stanojevic och Birgitta Lööv. De ersätts nu av Mikael Persson och Sara Levin och tredje person in blir Jan Nordström.

Se mandatfördelning i kommunvalet för alla partier här.

Region Skåne

I Landstingsvalet ökar Vänsterpartiet från 8 till 10 mandat. Det betyder att vi från Nordostkretsen får in Paloma Mamani, Kristianstad, från Nordvästkretsen Peter Ahlbom, Helsingborg, från Sydvästkretsen 2 Patrik Milton, Lomma, frånSydostkretsen Linda Ekelund, Skåne Tranås, från Mellankretsen Agneta Lenander, Svalöv, och Angelica Svensson, Lund och slutligen, från Malmö Sara Svensson, Busi Dimitriu, Filmer Andersen och Morgan Svensson.

Se mandatfördelning i Landstingsvalet för alla partier här.

Riksdagen

I riksdagsvalet ökar Vänsterpartiet med 7 mandat, från 21 till 28. Vilka dessa personer är/blir vet jag inte.

Se preliminär mandatfördelning i riksdagsvalet för alla partier här.

Intressanta veckor och förhandlingar ligger framför oss!

VAD HÄNDER DEN NÄRMASTE TIDEN?
från Lena Mellin på AB saxar jag vad som gäller nu:

När alla röster är räknade
Sent på onsdag, 12/9,  kommer det definitiva resultatet med sena förtidsröster och sena utlandsröster. Då vet vi, förhoppningsvis, hur det slutat.
När det finns en ny talman …
… kommer regeringsdiskussionerna att intensifieras. Avgörande blir då hur den nye talmannen bedömer möjligheterna för att bilda en något sånär stabil regering. Det kan bli under Löfvens styre, det kan bli under Kristerssons. I kväll vet vi möjligen mer än nu på dagen.
Måndag 24 september
Då samlas den nyvalda riksdagen för upprop och talmansval. Den sittande talmannen Urban Ahlin (S) ställer inte upp för omval. S hävdar att riksdagens största parti ska ha posten. Alliansen att det största partiet i regeringskoalitionen ska ha den. Beatrice Ask är en het kandidat.
Dagen därpå
Öppnas riksdagen av kungen. I vanliga fall läser statsministern då upp regeringsdeklarationen. Men så kommer det inte att bli i år eftersom det, med största sannolikhet, kommer att sitta en ny regeringskoalition vid makten. Fast inte ännu. Traditionellt mingel blir det i alla fall.
Senast 15 november
Datumet är den sista dagen för en ny regering, eller en övergångsregering, att lägga förslaget till 2019 års statsbudget på riksdagens bord. Men om nuvarande regering sitter kvar ska det ske redan i september. Den som lever får se, helt enkelt. Men för riksdagen kan det blir bråttom.”

Rolf Nilsson