Utrikespolitik

Tre skäl att rösta i EU-valet (för dig som fortfarande tvekar)

Är du en av dem som inte känner dig så insatt i EU-valet?  Eller har svårt att motivera för dig själv varför du ska gå och rösta? Här är tre skäl för att gå och rösta i på Vänsterpartiet i EU-valet på söndag.

1. Om du och jag inte tar välfärden i försvar, vem ska då göra det?

Vänsterpartiet försvarar välfärden. De senaste åren har vi stått alltmer ensamma när privatiseringar och nedskärningar har accepterats av dem som tidigare stått på vår sida. Men nu har det vänt. Många har tröttnat på vinstjakten i skola, vård och omsorg. Och inte så få heller – cirka 70 % av folket vill förbjuda vinster i välfärden. Ändå är det bara Vänsterpartiet som driver frågan.

På EU-nivå betyder det till exempel att vi säger nej till det nya frihandelsavtalet TTIP med USA, vilket skulle ge storbolagen rätt att stämma svenska staten för utebliven vinst. Det nya frihandelsavtalet innebär att Vardaga (fd Carema) skulle kunna stämma Sverige om vi efter valet förbjuder de privata vinsterna i välfärden. Det är ett system som sätter marknaden och vinstintresset före demokrati. Ett orimligt och orättfärdigt system som vi inte vill ha.

En röst på Vänsterpartiet är en röst för en gemensam välfärd som bygger på solidaritet.

2. Årets antirasistiska handling

Rasister, nationalister, homofober och rena nazister mobiliserar i EU-valet. Sverigedemokraterna är ett av de partier som satsar mest pengar på valkampanjen till EU. Man hoppas slå mynt av den våg av främlingsfientlighet som drar över Europa. Som tur är verkar det gå trögt för dem – opinionssiffror visar att Sverigedemokraterna ligger på gränsen till att komma in. Att stå upp mot fördomar och rasism måste vi göra varje dag. På valdagen har du chansen att göra det genom din röst. Vi ska möta extremhögern genom att mobilisera en stark vänster

En röst på Vänsterpartiet är röst för antirasism och alla människors lika värde.

3. Ta chansen att besegra Reinfeldt två gånger samma år

Om du är som resten av folket, så är du trött på Reinfeldt. Riktigt trött. Många vill bli av med honom och den högerpolitik han representerar. Grattis! Nu äntligen har du chansen! Och tack vare EU-valet så kan du göra det, inte en gång, utan två på samma år. Se därför till att sänka regeringen Reinfeldt och de borgerliga partierna redan på söndag – det kommer att ge eko hela vägen till riksdagsvalet i september.

En röst på Vänsterpartiet är en röst för ett ett samhälle där vi tar hand om varandra.

…är du inte övertygad än? Här är tre skäl till:

4) Vänsterpartiet är Europaledare i feminism

Vänsterpartiet sitter sedan fem år tillbaka på ordförandeposten i EU-parlamentets utskott för jämställdhet och kvinnors rättigheter. Vår toppkandidat Malin Björk är en driven feminist, med en lång bakgrund i HBTQ- och kvinnorörelsen, bland annat som anställd för kvinnolobbyn i Bryssel. Genom ett idogt arbete har Vänsterpartiet från dag 1 lyft de feministiska frågorna i EU och är idag det parti som har störst trovärdighet i de feministiska frågorna i EU-parlamentet. Det är ingen liten bedrift. Under den kommande mandatperioden kommer Malin Björk att ta strid med abortmotståndarna och de som vill begränsa tillgången till preventivmedel och sexualundervisning i skolan. Backa upp Malin Björk med din röst.

5) En röst på socialdemokraterna är en röst på högern (till 93 % i alla fall)

I EU-parlamentet har socialdemokraterna valt att lägga sig väldigt nära högergruppen där bland annat Moderaterna ingår. I de allra flesta omröstningarna i Europaparlamentet röstar socialdemokratiska gruppen med högergruppen –  93% av röstningarna. De väljare som vill styra politiken åt vänster bör därför lägga sin röst på Vänsterpartiet.

6) Skrota den inskränkta Europavurmen, fram för internationell solidaritet!

Vänsterpartiet står för det demokratiska EU-motståndet i Sverige. Vi anser att EU är en eliternas union som främst gynnar storbolagen och bankerna. Man spenderar gigantiska summor på ett huvudlöst jordbruksstöd och håller länderna i Sydeuropa i skruvstäd. Vi anser att Sverige ska lämna den Europeiska Unionen.

De som hävdar att man inte kommer att kunna handla över gränserna eller resa utan visum om vi går ur EU spelar inte med öppna kort – för när visade du passet senast när du reste till Norge, som står utanför EU?. De som hävdar att EU är ett fredsprojekt kommer att ha fullt upp med att förklara den tilltagande militariseringen av EU och ambitionen att skapa en EU-armé.

Nej, vi står för en verklig internationell solidaritet som inte tar slut vid Gibraltarsundet. Det är en demokratisk EU-kritik som har brett stöd bland det svenska folket. EU har aldrig varit och kommer aldrig att bli en folkets union.