Vänsterpartiet i Kristianstad

Iskallt och hotfullt budskap

Vänsterpartiet Kristianstads ordförande Linda Nilsson och Christina Dahlström, församlingspedagog i Svenska kyrkan, svarar på en insändare som lägger delar av ansvaret för Utøya-massakern på Mona Sahlin.

Insändaren i sin helhet går att läsa härunder, alternativt finns den även på Kristianstadsbladetshemsida på följande länk.

Svar till ”Lyssna på folket” (25/7) av Erik Lindholm. Vi tappade nästan andan när vi läste ditt resonemang; Mona Sahlin (S) har delansvar i morden på Utøya?

En man skjuter iskallt ihjäl 68 ungdomar för att de står för solidaritet och medmänsklighet, ord och företeelser som denne man avskydde därför att det i hans ögon, och tydligen även i dina, utgjort en kränkning mot honom.

Du skriver att om man fortsätter bedriva en politik som människor som Breivik finner kränkande så tar man mycket stora risker. Menar du att hans agerande är legitimt? Att om den politik som förs inte faller en i smaken så kan man börja skjuta ihjäl människor?

Är det ett rimligt ställningstagande i en demokrati; Gör som jag säger, annars skjuter jag?

Vi jobbar i Svenska kyrkan och dessa ord som Breivik använde som motiv till att mörda är just de ledord som genomsyrar hela vårt arbete; medmänsklighet och solidaritet med världens alla människor. Vad blir då din slutsats? Att vi tar stora risker genom att stå för detta budskap? Är det meningen att vi ska skrämmas till tystnad?

Dina åsikter är mycket hotfulla och skrämmande. Men vår tro på medmänsklighet är starkare. Och vi kommer aldrig någonsin förlika oss med att vi måste förvänta oss våld för att vi tror på kärlek.