Arbete

Bekämpa arbetslösheten – inte de arbetslösa!

Ruzica Stanojevic Vänsterpartiets gruppledare i Kristianstad kommunfullmäktige utvecklar i denna artikel sin syn på arbetslösheten i kommunen och menar att det är dags att sluta bekämpa de arbetslösa och istället fokusera på arbetslösheten. Artikeln har även varit publicerad i Kristianstadsbladet den 10:e augusti.

För en tid sedan kunde man läsa om att arbetslösheten i Kristianstad ökat med 56% sedan 2006 och att de värst drabbade är ungdomar där ökningen ligger på 125%. Varför vi drabbas så hårt är det många som undrar. Vissa skyller på finanskrisen, andra på invandringen och åter andra på arbetslösa och sjukskrivna. Sanningen är att Skåne har lägre arbetslöshet än landet i övrigt och vissa kommuner klarar sig relativt bra, särskilt i Öresundsregionen. Malmö är den kommun som klarar sig bäst. Att invandringen skulle spela en betydande roll i arbetslöshetsstatistiken faller platt när man jämför de skånska kommunerna, även om arbetslösheten bland utlandsfödda är högre än bland infödda svenskar. De med högst arbetslöshet är Bromölla, Landskrona och Kristianstad. Antal invånare med utländsk bakgrund i Kristianstad och i synnerhet i Bromölla ligger under riket och Skåne i snitt, vilket gör det omöjligt att hävda att invandringen i sig är den största orsaken till en högre arbetslöshet. Är våra kommuninvånare mindre benägna att söka jobb och ser bidragsberoende som ett alternativ? Tyvärr tror vissa att det är på det viset.

Folkpartiet, som 2006 lovade fler jobb i kommunen, skyller nu ifrån sig och återkommer med krav på just dem som drabbats av utanförskap. Istället för självrannsakan ska man nu bekämpa arbetslösa. I brist på seriösa förslag vill man införa det som kallas Landskronamodellen, där de utslagna utses till syndabockar och ska prestera för socialbidraget. Ansvaret flyttas från politiken till individen. Populistiskt och desperat. Denna modell har inte visat sig vara särskilt framgångsrik på att få fler i arbete, utan snarare på att utnyttja arbetslösa som svart arbetskraft hos kommunala chefer i Landskrona.

Frågan är om inte jobb och tillväxtpolitik i huvudsak är en riks- och regionfråga, som lokala politiker inte har så mycket inflytande över? Om så är fallet kan man undra varför lokala partier använder just jobben som ett slagträ i debatten. De sista åren har vi sett en hysteri kring olika kortsiktiga projekt som beskrivits vara avgörande för Kristianstad. I de flesta fallen har dessa havererat eller lagts på is. Allt ifrån flygplatsen, logistikcentrumet FFC, kommunens profil med Spirit of Food och det allra nyaste Kristianstad Arena, har alla hyllats för att ha avgörande betydelse för framtiden. Samtidigt som jobben uteblivit har man prioriterat bort kvaliteten i kommunal verksamhet och dragit ner på kommunala arbetstillfällen. Vi efterlyser en seriös debatt om arbetslöshet och en utvärdering av de misslyckade skattefinansierade projekten. Denna politik, som går ut på att vi behöver bygga för eliten och enbart satsa på kommunens attraktiva centrala delar eller vissa grupper, är ohållbar. Vänsterpartiet ställer inte landsbygden mot förorten och grupper mot grupper. Vi menar att det är dags att tillsammans försvara vår gemensamma välfärd och bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa!

Ruzica Stanojevic (v)