Val

Öppet brev till Gudrun Schyman – Ser du bortom pr-feminismen?

I detta öppna brev som även publicerats i Kristianstadsbladet den 21:e juli, kritiserar Marianne Berg, riksdagskvinna för Vänsterpartiet och Ruzica Stanojevic, ordförande för Vänsterpartiet Skåne, det brännande av pengar som Gudrun Schyman genomförde under Almedalsveckan.

Året 1996 skrev Vänsterpartiet in begreppet feminism i sitt partiprogram. Det var ett naturligt steg efter alla år av kvinnokamp och nödvändigt för ett parti som sade sig vilja kämpa för solidaritet, rättvisa och jämlikhet människor emellan. Gudrun Schyman, vår dåvarande partiledare, var en drivande kraft i utformandet av partiets feministiska politik och var vår och mångas förebild som en kämpe för kvinnors rättigheter. Även efter att ha lämnat Vänsterpartiet och bildat ett eget parti, Feministiskt initiativ, har vi haft stort respekt för Gudruns förmåga att sätta fingret på och belysa olika former av kvinnoförtryck.

I dagens tider av feministiska bakslag, och efter fyra år med en borgerlig regering som väsentligt försvårat möjligheterna för framväxten av ett jämställt samhälle, vore det bästa om vi feminister kunde hålla ihop. Men när du Gudrun, vår före detta partiledare och en av Sveriges viktigaste och mest respekterade feminister, lättvindigt bränner upp 100 000 kronor gäller det att markera. Vad håller på att hända med dig Gudrun? Har åren i riksdagshuset och åren i rampljuset med en riksdagspension fått dig att glömma hur den ekonomiska vardagen för de kvinnor du säger dig tala för ser ut? Det verkar så som att du inte har några gränser för vad du är beredd att göra för att få synas, för att få dina fem minuter i rampljuset. Men har du tänkt på konsekvenserna av denna pr-feminism? Tror du att den stärker oss i kampen för kvinnors lika rättigheter?

Medan du befann dig i Almedalen har vi hört kvinnor berätta hur kränkta och provocerade de kände sig av PR-jippot. Vi har inför dessa kvinnor behövt försvara feminismen och solidariteten från dig Gudrun.

Vänsterpartiet i Skåne driver en låglönesatsning. Kvinnor ska inte subventionera välfärden genom taskiga arbetsvillkor och låga löner. Därför kräver vi att ingen ska tjäna mindre än 21 000 kronor per månad som jobbar inom Region Skåne. I ljuset av detta feministiska krav, bör man analysera pengabålet. Det handlar om att sätta saker i perspektiv. 100 000 kronor hade kunnat ha använts på mångt bättre sätt än till att skapa urvattnade rubriker från Almedalen. För oss är det uppenbart att denna form av pr-feminism inte gagnar kampen för kvinnors rättigheter. Den får istället kvinnor att ta avstånd och fjärma sig från de feministiska frågorna – samtidigt som det spär på politikerföraktet.

Det som emellertid oroar mest är att din pr-feminism tydliggör med vem du vill – och inte vill – prata med. Att bränna upp pengar sticker i ögonen på många kvinnor som i slutet av månaden vänder på sina sista ören för att få det att gå ihop. Det är alltså uppenbart att det inte är denna grupp som är i fokus för dig. Du riktar snarare in dig på medelklassens kvinnor. Det är OK om det är ditt val att företräda en form av privilegierad feminism – men vi hoppas att du är medveten om att det försvårar alla försök att bygga en bred feministisk rörelse som bygger på solidaritet.

Därför har vi valt att skriva detta brev. Därför ber vi dig att ta dig en funderare kring ditt politiska projekt. Vem företräder du egentligen? Vilka kvinnor talar du med – tror du dig tala för?

Marianne Berg, vänsterpartiets riksdagskvinna

Ruzica Stanojevic, ordförande V-Skåne