Internationell solidaritet

Insamlade pengar, nya sjömil till Gaza

Vi nåddes alla förra måndagen av nyheten att Israelisk militär bordat den fredliga Ship to Gaza konvojen och mördat nio av dess medlemmar. I lördags, bara timmarna innan Palestinska föreningen höll sitt solidaritetsmöte på Lilla torg, var det dags igen. Trots internationellt fördömande av detta piratdåd, så väljer den Israeliska staten än en gång att borda det fredliga biståndsfartyget Rachel Corrie och ta dess last till en helt annan plats än vad den är avsedd för. Det går inte att göra annat än konstatera att Israel krossar fredlig och folklig solidaritet med grovt våld och ren piratverksamhet.

Även om de flesta av solidaritetsarbetarna ombord på de olika skeppen i Ship To Gaza konvojen nu släpps, så sitter Gazas civila befolkning kvar i vad som inte kan betecknas som någonting annat än världens största fängelse.

Ett av få ljus i detta kompakta mörker är den internationella solidaritetsrörelse som kommit på fötter de senaste dagarna. Runt om i världen har människor samlats för att protestera mot blockaden av Gaza och den Israeliska militärens övervåld. I Kristianstad samlades ett 100-tal människor till lördagens möte och de 1 035 :- som samlades in är nog för att ta nästa skepp med förnödenheter ytterligare en sjömil närmare Gaza.

Mikael Persson

Vänsterpartiet Kristianstad