Vänsterpartiet i Kristianstad

1:a maj tal

Vid årets gemensamma 1:a maj demonstration för Kristianstads vänster var Hanna Awad Vänsterpartiets talare. Här publiceras hennes tal i sin helhet.

Vi i Vänsterpartiet jobbar för ett solidariskt samhälle, ett samhälle där det inte råder klasskillnader och orättvisor.
Vi kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter. Vi ser inte detta i dagens samhälle som styrs av borgarna. Det är därför vi alla står här idag på 1:a maj. För att kräva det vi anser vara självklarheter. Vi kräver rätt till heltid för offentligt anställda och ett stopp för låga löner. Vi kräver ett slut på nedskärningar och privatiseringar.

Varför?

Jo vi vet vad det leder till, arbetslöshet. Titta på Gustav Hellströmsskolan; åtta tjänster är hotade där. Mitt i en högkonjunktur dras ramarna in i vården, skolan och omsorgen. 2010 fryser Reinfeldts regering statsbidragen för kommuner och landsting.

Varför?

Jo till förmån för sänkta skatter. 9 av 10 svenskar vill att vi satsar på höjd kvalitet i vården, skolan och omsorgen. 8 av 10 vill höja skatten för att genomföra detta. Vi i Vänsterpartiet kräver ett stopp på nedskärningarna på CSK. Vi vill satsa på sjukvården, skolan och omsorgen. Vi tycker att pengar skall tas från de rika, detta är vad ett solidariskt samhälle innebär. Privatisering och utförsäljning av svenska folkets egendom gynnar ingen av det svenska folket. Statskassan kommer att gå miste om miljarder och åter miljarder, p.g.a. utförsäljning av allmännyttan.

Vem gynnar detta?

Jo borgarpacket! Det hette subventionering av hushållsnära tjänster. Vi säger:
Istället för pigor, anställ i hemtjänsten!

Att dränera och misskreditera de offentliga verksamheterna förgyller absolut inte den privata sektorn. Vi kräver nyanställningar i den offentliga sektorn. Vi demonstrerar för mer personal i skolan, i förskolan, på sjukhus, på vårdcentraler, på äldreboenden och i hemtjänsten. Vi demonstrerar och kämpar för jämställda löner och rätten till heltid, vilket också är en jämställdhetsfråga. I ett solidariskt samhälle hade alla dessa krav varit självklara delar i samhällstrukturen. I ett demokratiskt samhälle hade ett beslut som Arenan i Kristianstad varit en fråga som man röstat om i kommunen, därför kräver vi i Vänsterpartiet en folkomröstning om Arenan.