Vänsterpartiet i Kristianstad

1:a maj tal

Vid årets gemensamma 1:a maj demonstration för Kristianstads vänster var Michael Ljungkvist, avskedad industriarbetare från Bromölla, speciellt inbjuden att tala. Här publiceras hans tal i sin helhet.

Hej Kamrater!

Vi måste ta upp kampen mot klassamhället och borgarnas politik, annars går det åt fanders med våra gemensamma tillgångar.

Vi som har det sämst ställt i samhället får det ännu sämre. Vi vanliga arbetare, vi gör kanske ett litet fel i politiken och i arbetet samma dag, t.ex. du är sjukskriven och går på ett politiskt möte, ajabaja då avskedar företaget dig, så pass upp.

Vi måste våga ta plats i de olika facken, vi måste våga vara rättvist obekväma mot företagen i de olika frågorna.

Stötta de olika fackförbunden, som pappers avd 21 har stöttat mig, i jakten på rättvisa.

Vi vill att politiken ska utgå från folket, och folkets makt. Vi vill ha en politik som de tjänar på som inte kan köpa sig genom systemen, som inte kan betala sig till privilegier.

Det finns ingen personalpolitik över huvudtaget på företagen i dag, särskilt inte på Stora Enso Nymölla. De olika fackförbunden vill ha fler arbetare i fackligt arbete, här måste vi passa på och ta plats.

Det enda parti i Sverige som är ett arbetarparti idag är Vänsterpartiet, kom ihåg det kamrater. Stå på er för en bättre välfärd, våga vara obekväma och kämpa, kämpa, och åter kämpa för folkets rättvisa.

Redan idag måste vi börja arbetet med att vinna tillbaka makten, vi ska göra det svårt för de andra partierna att driva sin politik, mot företagen ska vi hjälpa fackförbunden att ta striden. Hur ska vi då göra detta möjligt?  Jo, genom att ifrågasätta, protestera och mobilisera för vår vänsterpolitik så mycket som möjligt.

Kamrater: Vi menar det vi säger………..det vi säger det står vi för….

Kamrater: Det är bara genom en gemensam kamp som vi kan vinna och den kampen börjar redan idag.

Kamrater: Gemensamt ska vi sparka ut dem från maktens korridorer och lämna utrymme för en rättvis vänsterpolitik.

Tack för mig och för att ni lyssnade på mitt 1:a Majtal.