Vänsterpartiet i Kristianstad

1:a maj tal

Vid årets gemensamma 1:a maj demonstration för Kristianstads vänster var Anton Ulfhager Ung Vänsters talare. Här publiceras hans tal i sin helhet.

Kamrater

Idag är första maj – arbetarnas högtidsdag, vår högtidsdag. Mer än någonsin behövs en dag som är tillägnad rättvisa, solidaritet och kampen för människans frigörelse.

Mer än någonsin behövs en dag som firar människors dagliga kamp emot eliten – både förr och nu.

Mer än någonsin behövs en dag som kan mobilisera det ökande missnöjet mot den borgerliga avgrundspolitiken, som på varje punkt strider mot vanliga människors intressen.

Första maj är den dagen!

Låt oss fira den med stolthet för vunna segrar – Låt oss förvalta den väl inför kommande strider.

Kamrater

Det är vi som måste stå enade och kämpa för våra rättigheter. Det är vi som måste höras när borgarna avskaffar förmögenhetsskatten och fastighetsskatten. Det är vi som måste stå emot när regeringen inför skatteavdrag för hushållsnära tjänster och försvårar det fackliga arbetet. Det är vi som måste säga ifrån när våra rättigheter och möjligheter åsidosätts för att gynna en rik elit.

Vi både kan och måste stå emot och säga vår mening, för ingen annan kommer att göra det åt oss.

Kamrater

Feminismen är under angrepp, regeringens jämställdhet stavas skatteavdrag för hushållsnära tjänster och vårdnadsbidrag. Högerns jämställdhet innebär att män ska kunna köpa sig fria från sitt ansvar i hemmet, medan kvinnor återigen  tvingas ställa sig bakom spisen.

Idag är det så att andelen kvinnor som jobbar inom skolan, vården och omsorgen är betydligt större än andelen män. Idag är det så att kvinnor får ta det största ansvaret för familjen och hemmet.

Och idag är det så att regeringen, istället för att försöka bryta de strukturer som gör att det är så här, genomför reformer och skattesänkningar. Dessa reformer och skattesänkningar slår, på grund av det orättvisa patriarkatet i samhället, hårdast mot kvinnor.

Inte nog att det drabbar kvinnor hårdast genom större arbetsbördor och sämre förutsättningar i arbetet. Det förstärker dessutom de strukturer som redan finns.

Därför är regeringens politik kvinnofientlig och därför måste en förändring genomföras. Ett rättvist samhälle med lika lön för lika arbete är vad som krävs för jämställdheten.

Kamrater

Här i Skåne och Kristianstad märks den borgerliga politiken tydligt. Priserna på Skånetrafiken höjs för att vi åker för mycket tåg och buss. De behandlar kollektivtrafiken som vilket företag som helst; är det många som använder den höjer man priset. När man gör så här ignorerar man anledningar till att vi har kollektivtrafiken. Vi har den för att minska miljöpåfrestningarna som följer på ett stort användande av bilen. Det är för att alla ska kunna resa billigtoch snabbt även om man inte har en bil. Det är för ett rättvisare samhälle.

Kamrater

I Kristianstad har borgarna smugit igenom ett förslag om att bygga en Arena på Söder. Trots ett stort motstånd frågade man aldrig vad vi vanligt folk tyckte. Nu är beslutet fattat och arenan kommer att byggas. Men nästa gång ett sådant här beslut ska tas är vi beredda.

Kamrater

Vanligt folk börjar känna av de förödande effekterna av högerregeringens politik. Missnöjet växer samtidigt som regeringsblocket tappar i opinionen. Oppositionen mot den borgerliga regeringen växer och består av alla oss som bekostat högerns skattesänkningar. Årets första maj är vår dag – oppositionens dag. Det är viktigare än någonsin att ta tillvara på möjligheten och visa på vårt missnöje med den borgerliga regeringens arbetar- och kvinnofientliga politik. Mer än någonsin behövs en dag som kan mobilisera det ökande missnöjet mot den avgrundspolitik som på varje punkt strider mot vanligt folks intressen.

Första maj är den dagen.