Demokrati

Vänsterpartiet stödjer kravet på kommunal folkomröstning

Vänsterpartiet Kristianstads styrelse diskuterade i onsdags frågan om Kristianstad Arena och den nonchalans som den borgerliga majoriteten visat mot en bekymrad opinion av medborgare, som oroas av de stora kostnaderna. Styrelsen beslutade sig för att ställa sig bakom kravet på en kommunal folkomröstning i frågan och samtidigt uppmana alla medlemmar och sympatisörer att engagera sig i det opolitiska nätverk som är under bildande.

Hela projektet kommer att kosta upp emot en halv miljard kronor, vilket är extremt mycket pengar för en kommun av Kristianstads storlek. Investeringen riskerar att lägga sig som en blöt filt över alla andra satsningar som skulle behövas inom fritids- och kulturområdet i kommunen. Med ett beslut om en Arena till denna kostnad, så kan i princip alla övriga satsningar, som varit uppe till diskussion i kommunen, avskrivas under överskådlig framtid. Det handlar både om idrottsanläggningar på Gamlegården och i kransorterna, byggandet av fler fritidsgårdar, badhus i Åhus, sammanbyggandet av bibliotek och konserthus, samt kraven på ett kommunalt ridhus, som måste läggas i malpåse. Att då under kommunfullmäktigedebatten i princip bara vifta undan de frågor och farhågor som finns hos de kritiska ledamöterna, visar på oroande nonchalans hos den styrande majoriteten.

Den enda möjligheten, när de folkvalda så uppenbart är i otakt med medborgarna i kommunen, är att kräva en kommunal folkomröstning. På detta sätt kan processen få avstanna under ett antal månader, medan alla invånare informerar sig grundligt om de olika förslagen och dess ekonomiska konsekvenser och därefter fattar ett grundat beslut i frågan.

Klicka på denna länk, så får du upp namninsamlingslistan i pdf som går att skriva ut. Sedan är det bara att samla namn bland vänner, arbetskamrater, grannar och alla andra ni stöter på som vill stödja kravet på en demokratisk hantering av denna stora och viktiga fråga.

Har någon problem med att skriva ut, så kontakta Mikael Persson på 044-309 31 49 eller Ruzica Stanojevic på 070-826 44 40, så skickar vi ut önskat antal listor med vanlig post.