Utrikespolitik

Etiopien ut ur Somalia!

– De etiopiska stykorna måste omedelbart lämna Somalia och ockuptionen av huvudstaden Magadishu avbrytas. Sveriges regering måste omedelbart agera för ett slut på kriget, säger Kalle Larsson som sitter i riksdagens utrikesutskott och vänsterpartiets verkställande utskott.

– Den etiopiska regimen har med USAs stöd inlett ett angreppskrig mot Somalia, vilket är ett brott mot internationell rätt. Den etiopiska regimen agerar utifrån sina regionala stormaktsambitioner och för att dölja övergreppen mot oppositionen i det egna landet.

– Den svenska regeringen måste fördöma kriget och verka för en fredlig lösning som bygger på dialog utan utländska makters inblandning. USA har vid tidigare inblandning i Somalia inte förmått skapa annat än instabilitet, död och förödelse.

Såväl USA som Etiopien och Eritrea måste omedelbart avbryta sin aktivitet i konflikten och respektera att Somalias framtid avgörs av dess eget folk, fortsätter Kalle Larsson.

– Det är också viktigt att den svenska regeringen agerar för att vapenembargot upprätthålls och att inga stater tillåts bryta mot det. Regeringen bör omedelbart ta initiativ för att garantera att de hundratals svensk-somalier som befinner sig i Somalia kan lämna landet, om så behövs genom evakuering liknande den som genomfördes vid Israels angreppskrig mot Libanon i somras, avslutar Kalle Larsson.