Region Skåne

Strategi för nordöstra Skåne

Vänsterpartiets riksdagskandidat Ruzica Stanojevic och regionrådet Vilmer Andersen, presenterade på en presskonferens den 22:e september partiets förslag på åtgärder för att få igång hjulen i nordöstra Skåne. Förslaget innebär bl.a. en satsning på arbeten i offentlig sektor och en skrotning av Kristianstad kommuns kritiserade satsning Spirit of food.

Strategi för ökad sysselsättning och välfärd i Nordöstra Skåne

1. Ytterligare kvalitetshöjning inom hälso- och sjukvården; – primär- och närsjukvården (t.ex. ska psykolog- och kuratorstjänster finnas på alla närsjukvårdsenheter) – nya psykiatriska behandlingsplatser inrättas

2. Kollektivtrafiken; – pågatågstrafik norr om Höör – fortsatt tågstopp i Vinslöv – bättre bussförbindelser i hela regiondelen

3. Förbättrad infrastruktur; – lightrail kring Hässleholm – ny järnvägsförbindelser Malmö-Hörby-Kristianstad (”diagonalen”) och Ystad-Gärsnäs-Kristianstad (Österlenbanan) – fortsatt utbyggnad av bredbandsnätet – Trafiksäkerhetshöjande åtgärder på E22: an + större vägar

4. Arbetsmarknad, utbildning och nya jobb (Arbete åt alla); – Nya jobb i offentlig sektor – Låglönesatsning på offentliga arbetsplatser – Kompetenshöjande insatser bl.a. genom utbyggnad av lärcentra och samordnad av vuxenutbildning

5. Balansproblemet – de regionala utvecklingsmålen; – Möjlighet att bo i glesbygd, vilket förutsätter offentlig service i form av god kollektivtrafik, vårdcentraler, kultur, etc.

6. Stärka utbildningen på Kristianstad högskola och koppla tydligare till det regionala utvecklingsarbetet

7. Etablering av ett delregionalt utvecklingscentrum med placering i Kristianstad (samverkan mellan RUP, RTP och kommunala-/delregionala program); – Lägg ner Spirit of Food och satsa på mer konkret verksamhet som stödjer utvecklingen av småskalig industri

8. Miljödriven näringslivsutveckling; – t.ex. större satsning på bioenergi från avfall, jord- och skogsprodukter

9. Integrations- och mångfaldsarbetet; – Ökat mottagning av flyktingar, speciellt i Skånska kommuner som inte i dag tar emot speciellt många