Val

Arbete Demokrati Rättvisa

Vänsterpartiet har precis antagit en valplattform på partiets kongress. Valplattformen innehåller en mängd förslag för att skapa ett rättvisare samhälle. Ju starkare stöd vi får i valet den 17 september, ju mer av dessa förslag kan vi förverkliga.
Sveriges ekonomi har inte gått så bra på länge. Ändå ser vi neddragningar i vår gemensamma välfärd. Pengarna går helt enkelt inte dit de borde. Klyftorna i samhället växer.

Vänsterpartiet har konkreta förslag på hur vi kan göra samhället mer rättvist. För oss är det självklart att de ökade resurserna ska användas så att alla människor får del av välfärden. Vi vet att det är möjligt.

I media beskrivs vår valplattform som orealistisk. Vi är inte förvånade över denna reaktion. Vår politik utmanar dagens makthavare och många av de uppfattningar som dessa makthavare vill ska styra politiken. Vi vill omfördela makt och resurser. För att finansiera våra förslag vill vi skärpa skatterna på höga inkomster, vinster och kapital. De allra flesta skulle tjäna på en sådan politik, men de som idag har mycket makt skulle förlora.

Här presenterar vi några av de viktigaste punkterna i vår valplattform:

Arbete åt alla
Arbete åt alla ska vara det överordnade målet i politiken. Genom nedskärningar har 100.000-tals jobb försvunnit i den offentliga sektorn. Nu måste det till ett trendbrott.
Vi säger: skapa 200 000 riktiga, nya jobb i den offentliga sektorn. Vi menar allvar när vi säger att det behövs fler i skolan, vården och omsorgen. Fler jobb i den offentliga sektorn ger positiva effekter för hela ekonomin.

Förbättra för arbetslösa och sjuka
Det är inte de sjukas fel att de är sjuka och det är inte de arbetslösas fel att de är arbetslösa.
Vi säger bestämt nej till alla försämringar av sjukförsäkringen och vill slopa karensdagen. Vi vill höja taket och golvet i a-kassan.

Jämställt arbetsliv med jämställda löner
Kvinnor utför fortfarande det mesta av det obetalda arbetet. Dessutom tjänar en kvinna som utför samma jobb som en man mindre än vad en man gör.
Vi säger: följ lagen och förverkliga lika lön för lika arbete. Vi verkar för arbetstidsförkortning med målet sex timmars arbetsdag med full lön.

Bostad en rättighet
Idag omvandlas allt fler hyresrätter till bostadsrätter, priserna skjuter i höjden och många blir utan bostad.
Vi säger: Bygg fler hyresrätter och skriv in rätten till bostad i socialtjänstlagen

Tandvårdsförsäkring värd namnet
Vi vill ha en tandvårdsförsäkring värd namnet. Tänderna är en del av kroppen.
Vi vill att tandvården ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd.

Ett rättvisare pensionssystem
Det nya pensionssystemet är en flopp. Våra pensionspengar ska investeras tryggt och långsiktigt och inte riskeras i kortsiktig spekulation.
Vi vill avskaffa premiepensionssystemet.

Gemensamt ägande
Vård, skola, omsorg, kommunikationer, infrastruktur, samhällsservice och viktiga naturresurser ska ägas gemensamt för att det skall komma alla till del. Det som ägs gemensamt har allmännyttan till mål istället för vinstintresset.
Vi säger: Sätt stopp för ytterligare privatiseringar av gemensamma tillgångar. Återta och återreglera det som bör ägas gemensamt.

EU borde upplösas
EU är en union som är byggd på en nyliberal högerpolitik. Det tjänstedirektiv som hotar kollektivavtalen och som fackföreningar runt om i Europa tidigare varit på väg att stoppa, är nu på väg att bifallas utan några större förändringar.
Vi säger: Skrota EU:s tjänstedirektiv. Ersätt EU med ett i grunden annorlunda europeiskt samarbete.

Internationell solidaritet
Världen är orättvis. Vissa delar av världen lever på andra delars bekostnad. Människor som tvingas fly från tortyr och förföljelse avvisas från Sverige.
Vi säger: Tolka asylrätten mer generöst. Lämna Schengensamarbetet som sluter EU mot omvärlden. Avskriv de fattiga ländernas skulder villkorslöst.

Bifogat finns den av kongressen antagna valplattformen i sin helhet.