Utrikespolitik

Stoppa Israels terror

På lördag den 22:e juni kl. 13.00 anordnar Palestinaföreningen, Kommunistiska partiet och Vänsterpartiet ett offentligt möte under parollerna:
– Stoppa Israels terror
– Stöd det Palestinska folkets kamp
– Bojkotta Israel

Israel måste fördömas och isoleras Under de senaste veckornas heta sommardagar är det väl inte utan att man stundtals drömt om ett stilla sommarregn. Samtidigt faller det just nu ett sommarregn över en miljon människor i en annan del av världen, en del där det normalt aldrig regnar på sommaren. De bor i världens mest tättbefolkade område, hopträngda på bara en gånger fem mil i det område vi känner som Gaza-remsan. Regnet som faller på dem bjuder inte den minsta svalka. Det består av bomber, raketer och granater och utgör den militära offensiv som Israel cyniskt kallar för ”Operation sommarregn”.

De människor som är målet för attacken lever i ett gigantiskt fängelse, där landgränserna liksom luften över, jorden under och havet utanför styrs av den israeliska ockupationen. Israels mångåriga blockad har lett till att 80 procent är arbetslösa, att över 50 procent lever på en inkomst under 1 US-dollar per dag, att mer än en tredjedel av barnen är undernärda och att bortåt 80 procent av barnen visar symtom på psykisk traumatisering som en följd av de upplevelser av våld och krig de har och det ständigt närvarande hot de lever under.

På alla dem faller det israeliska ”sommarregnet”… Vad gör då den svenska regeringen? Sverige har ju en stolt tradition att luta sig emot när det gäller försvaret för mänskliga rättigheter. Efter nazismens brott mot mänskligheten byggdes en internationell rättsordning upp, som vilade på principen om att alla nationer skulle omfattas av samma rättigheter och skyldigheter, oavsett om de var stora eller små, inflytelserika eller fattiga. Det är väl en överdrift att hävda att detta i verkligheten fungerat men principerna och inriktningen har varit betydelsefulla och Sverige har i perioder spelat en viktig roll i det sammanhanget.

Den som är överens med oss i att all terror, allt våld mot civila, oavsett vem som står för det, är oacceptabelt, måste nu rimligen sälla sig till de skarpa kritikerna av Israel. För svensk del innebär det också att verka för att all vapenimport från Israel till Sverige stoppas samt stopp för allt militärt samarbete.

Bojkotta Israel!

Hjälp Palestinagrupperna att stödja det palestinska folket! Pg 90 11 57 – 8