Fördela jämställt!

Mer än hälften av kommunens invånare är kvinnor. De bor och arbetar i vår kommun, betalar skatt, utbildar sig, är arbetssökande och brukar den kommunala servicen på samma sätt som män. Kristianstads kommun har en jämställdhetsplan för kommunanställda, som rör ett antal områden (bland annat jämställda löner) som ska följas upp enligt jämställdhetslagen. Det samma gäller mångfaldsplanen och mångfaldsarbete när det handlar om kommunens personalpolitik.
Det som däremot saknas är ett samlat grepp om jämställdhets- och mångfaldsfrågorna i hela kommunen. Hur påverkas kvinnor/män/invandrare av våra politiska beslut? Hur planerar vi för ett jämställt Kristianstad? Hur ser vi till att kvinnor och män får lika bra kommunalservice?

Och den allra viktigaste frågan om ekonomin. Hur fördelas pengarna i kommunen?

I den nuvarande budgetprocessen, som vi har i Kristianstads kommun, lyser en jämställdhets- och mångfalds- konsekvensbeskrivning, bland annat i EPF (ekonomiska planeringsförutsättningar), med sin frånvaro. Förvaltningarnas underlag till nämndernas budget beskriver sällan eller aldrig hur eventuella besparingar eller satsningar slår mot kvinnor respektive män. När man t ex. minskar på antal platser i särskilt boende, vilket innebär att ett antal årsarbetare försvinner, ställs inte frågan om hur det påverkar jämställdheten och mångfalden. Vems arbetstillfällen försvinner och vem hänvisas till AF och bidragsberoendet?
När kommunala pengar ska investeras och satsningar ska göras saknas samma analys igen. Vem gynnas?

Vänsterpartiet yrkar

• att kommunstyrelsen får i uppdrag att återkomma med en långsiktig jämställdhetsstrategi för hela kommunen och kommunens alla invånare

För Vänsterpartiet Kristianstad:
Ruzica Stanojevic