Protokollsanteckning KF 210428

Genomförandeavtal Åhus Skånetrafiken och Kristianstad kommun

Kommunledningskontorets förslag till Kommunstyrelsen

• Att godkänna genomförandeavtalet Åhus Skånetrafiken och Kristianstads kommun
  • Kommunstyrelsen uppdrar åt Kommunstyrelsens ordförande att underteckna genomförandeavtalet

Sammanfattning

Regionbuss linje 551 som idag trafikerar stråket Yngsjö – Åhus – Kristianstad är en av de busslinjer i Skåne som har störst antal kollektivtrafikresenärer. Linje 551 utgör stommen i stråket Åhus-Kristianstad och kommer bära större delen av utbudet och resenärerna i stråket. Linje 551 får nu en genare körväg och kommer erbjuda snabbare och mer attraktiva resor mellan Kristianstad och Åhus. Linje 552 införs som komplement till linje 551, med syfte att trafikera mer centrala delar av Åhus där linje 551 inte längre kommer trafikera. Genomförandeavtal ska tydliggöra ansvarsfördelning mellan kommunen och Skånetrafiken. Genomförandet ska vara klart till tidtabellsskiftet i december 2021.

Protokollsanteckning

Kommunstyrelsen 210428

Ärende 13. Genomförande avtal mellan Skånetrafiken och Kristianstads kommun

Vänsterpartiet är kritiska till själva grunden i detta avtal. Skånetrafikens eviga dogmatism kring genare linjer har gång efter annan visat sig leda till att människor ställs utan möjlighet till kollektivtrafik.

Istället för att fokusera på genare och snabbare linjer borde kollektivtrafiken utgå ifrån de boendes behov och i synnerhet de invånare som saknar andra alternativ är resande med kollektivtrafiken.

För Vänsterpartiet

Mikael Persson