Angående kristallnatten

Det har uppmärksammats att Vänsterpartiet i Kristianstad inte kommer att hålla en manifestation till minne av Kristallnatten den 9/11. Olika förklaringar har tillskrivits oss, varför vi vill vara tydliga med bakgrunden till beslutet. Vänsterpartiet Kristianstads uppmaning till deltagande i Malmö istället, handlar om en respekt för frågans vikt. I ljuset av det som nu pågår är det extra viktigt att manifestationer mot både antisemitism och islamofobi blir bra och sänder ett tydligt budskap. Manifestationer måste kunna samla en bredd av alla invånare, oavsett politisk åsikt, trosuppfattning eller ursprung och då menar vi att en stor manifestation är den rätta vägen att gå. Vänsterpartiet är det parti i Sverige som tagit initiativ till dessa manifestationer tillsammans med andra organisationer i många år.

För att öka tydligheten i budskapet har vi de senaste åren samarrangerat med andra partiföreningar och andra organisationer samt uppmanat människor att ansluta till de olika manifestationer som genomförts på olika orter i Skåne.

Vi ser nu att antisemitismen sprider sig i samhället, inte bara i Sverige men i hela världen. Just därför är det viktigare än någonsin att vi står upp mot fascism och alla former av antisemitism.

Vi i Vänsterpartiet Kristianstad uppmanar alla våra medlemmar att delta i manifestationen till minne av Kristallnatten som arrangeras av Vänsterpartiet i Malmö tillsammans med ABF, Kvarnby folkhögskola och Ung Vänster. Vi kommer även finnas tillgängliga för de som vill samåka till manifestationen tillsammans från Kristianstad.

Tillsammans står vi, som alltid, upp mot rasism, fascism och antisemitism!