8 mars, internationella kvinnodagen

Värdigt och tryggt på våra villkor!

Vänsterpartiet i Kristianstad ser att 8 mars, internationella kvinnodagen, är en viktig dag att uppmärksamma. Det är en dag då vi lyfter orättvisor i ett långt ifrån jämställt samhälle. Genom att prata om orättvisor kan vi också gemensamt fortsätta att bekämpa dem.

Krisen i förlossningsvården har ingen missat. Barnmorskor sliter och kämpar överallt i landet, likaså här i Kristianstad. Förlossningen är underbemannad, det fattas personal och dem som inte ännu blivit uppsagda får slita mer än dubbel. Vilket leder till en utbränd personalstyrka. Det är resultatet av en nedskärningspolitik och privatiseringar. Om inget annat så har pandemin visat hur viktig vården är, det är dags att dem får sin rätt!

Ingen ska behöva jobba under ovärdiga förhållanden. Ingen ska behöva slita under oacceptabla arbetsvillkor. Marknaden ska inte få styra inom vården. Barnmorskorna kräver bara sin rätt, vi vill verka för att ge dem den.

Samtidigt så är det inte bara personalen som blir lidande. Det skapas en enorm rädsla när vården inte fungerar. Brist på plats och personal. Mammor som ska föda uppmanas att stanna hemma på grund av detta. Osäkerheten om det ens finns plats när man kommer fram. Detta är inte värdigt eller acceptabelt. I Kristianstad ska alla ha rätt till en trygg förlossning.

Värdigt och tryggt på våra villkor! Så skulle det kunna vara. Så borde det få vara!